|
Post by dines on Oct 17, 2005 17:45:20 GMT
Ja så er i advaret...
Til workshoppen for nylig, var der et par stykker, der ikke havde tålmodighed til at høre på Maos foredrag om vores kultur. Jeg nød det, selvom jeg har hørt det mange gange før.
Måske vi skulle prøve at præsentere os på en lidt simplere måde for de knap så intelektuelle (tag den!)
Altså, jeg kunne godt præsentere os, som:
Roulerne er udviklet fra en germansk-inspireret polyteistisk jæger/samler/agerdyrker stamme kultur, som tidligt er kommet under indflydelse af en Keltisk-inspireret animistisk agerdyrker kultur, og i en kort periode en xenofobisk, teknologisk(metallurgisk) avanceret kultur. De sidste arhundreder, er roulerne under stærk indflydelse af en frankisk-inspireret polyteistisk civiliseret feudal kultur.
Men det er der sikkert mange der hører som støj...
Omvendt, kan de fleste forstå:
Roulerne er halvt vikinger, halvt asterix, vi har lært alt om elverhad og metal af dværgene, og prøver nu at lege riddere....
Men det er vanvittigt simplificeret, og Maos hoved sprænger i luften hvis han læser det..
Men kan i se pointen ?
Dines
|
|
|
Post by karina on Oct 18, 2005 6:51:39 GMT
Øhh... ? Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvem det er, da jeg ikke har hørt noget... ? Og hvorfor siger de det ikke selv? Jeg undrer mig bare...
|
|
|
Post by klifforth on Oct 21, 2005 14:56:19 GMT
jeg fatter altså minus af dine underlige ord!!
[glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
|
Post by andersrasmussen on Oct 21, 2005 16:07:03 GMT
Jeg synes det er super relevant, især i kontekst med de målrettede folderer vi har talt om at lave.
Andet har jeg sådan set ikke at sige om det, vi har talt om det før, syns det er en god idé, men ikke kommet videre.
Basalt set er det nok bare rimelig kedeligt at skrive det samme bare på en anden måde (det er jo helt ligesom at lave en skole rapport), og derudover så har vi også et ton forskellige foldere som Mao har lavet igennem tiden. Og hvis de ikke er gode nok til at ramme alle målgrupper, så er der nok en anden der skal skrive det (samme). - Og jeg har ikke tid før til sommer...
Anders
|
|
|
Post by andersrasmussen on Oct 21, 2005 16:08:55 GMT
Jeg synes det er super relevant, især i kontekst med de målrettede folderer vi har talt om at lave.
Andet har jeg sådan set ikke at sige om det, vi har talt om det før, syns det er en god idé, men ikke kommet videre.
Basalt set er det nok bare rimelig kedeligt at skrive det samme bare på en anden måde (det er jo helt ligesom at lave en skole rapport), og derudover så har vi også et ton forskellige foldere som Mao har lavet igennem tiden. Og hvis de ikke er gode nok til at ramme alle målgrupper, så er der nok en anden der skal skrive det (samme). - Og jeg har ikke tid før til sommer...
Anders
|
|
|
Post by Kasper Friis Hansen on Oct 21, 2005 16:35:14 GMT
Mere målrettet kommunikation til folket. Det er selvfølgelig vigtigt at vi formulerer vores visioner og baggrundsmateriale på en spændende og vedkommende måde. Så længe vi er ærlige overfor andre og os selv så er det vel bare at komme i gang. Det plejer jo at være vores største problem. Kasper, en del af propagandegruppen ;D
|
|
|
Post by MAO on Oct 24, 2005 8:53:29 GMT
BUM!
|
|
|
Post by MAO on Oct 24, 2005 9:28:07 GMT
Jeg kan godt lide de pædagoiske forklaringer. Jeg bruger dem jo selv tit i daglig tale, så det må være fint at få dem ned på skrift. Den korteste jeg selv kan komme på, uden at gå helt i spåner er den som i fik med på arket med sangtekster. Selvfølgelig kan det gøres endnu mere simpelt, og så lære resten efterhånden, men folk skal bare vide med det samme at der er mere at komme efter. Så er jeg glad... Roul-Assin er roulernes hjemland. Udover Narabonderere er roulerne den største etniske gruppe i Nordlenet. Roulerne er Norrlændere, men har indgået en tæt alliance med kongen af Narabond, der har brug for deres krigsstyrke. Roulerne har en gammel religion, hvor druiderne varetager alle helligdomme. Denne tro er ved at vige for troen på alle de ti sande guder, men inden for ”De ti sande Guder” er det dog Ragilkriken der har den stærkeste afdeling i Roul-Assin. Roulerne føler at de forsvarer deres hjemland mod Imperiet og andre truende farer (Elvere, sorlevere, orker og røvere) Derfor er de til tider meget krigeriske. Især hvis man ikke respekterer deres skikke, men hvem ville ikke være det? Roulerne respekterer mod og loyalitet over alt andet. Hvis en rouler giver dig sit ord, så kan du være sikker på at han vil gøre hvad han kan for at holde det. Kun meget få roulere kan læse og skrive. Til gengæld har de nogle af de fineste smede blandt mennesker. Det skyldes at roulerne oprindeligt lærte deres smedekunst af Dværgene, dengang de to folk var tættere knyttet end de er nu.
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 11, 2006 19:38:33 GMT
BUMP
|
|
|
Post by MAO on Apr 12, 2006 10:31:50 GMT
Der er jo faktisk et helt område på vores debat dedikeret til "Spørgsmål om Verden". Hvad vil i vide? Det er altid sjovt at udforske nye sider af den rouliske kultur.
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 12, 2006 14:03:29 GMT
Jeg vil h're om succeshistorier, hvor unge idealisteke, staerke roulere
Jeg vil hore om de jarldoemmerne og hvilke rouliske klaner man boer kende fra dem
|
|
|
Post by MAO on Apr 12, 2006 20:01:02 GMT
OK Joakim Begynd du med at fortælle om de klaner du kender fra Swaartswald udover det så har du ret. Der skal være flere rouliske helte, starting now!
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 12, 2006 20:42:01 GMT
Altsa i swartsvald er der i hvert fald "Swartsgart" klanen og "swartsburg" klanen. Hvoraf Baron Geoffrey er fra swartsburg klanen og jeg er fra swartsgart klanen. Jeg er sikker pa at der er den riviliserede klan, jeg tror den hedder: "Valdgangen" eller "Swartshoef". Det er de to poler i Swartsvald jarl konflikten. Der er en raekke mindre klaner der stoetter sig til de to fraktioner. AF heltene er der selvfoelge Baronen, mig og Ruheim og alle de andre... Og de onde druider, med de er kun daarlige helte...
(Det er bare hurtig brainstorm / haaber det gav lidt mening)
|
|
|
Post by david on Apr 21, 2006 19:29:15 GMT
Kunne man ikke lave flere forskellige foldere.?
Én til "PR-ture" hos f. eks. Lorania, Tempus mm., hvor der en hurtig, spændende gennemgang af Roulernes kultur og væremåde - f. eks. det som Mao skrev tidligere. Når man får stukket en folder i hånden til en scenarie, skal det være letlæseligt og flot - ellers havner det bare i bunden af tasken.
Og så kunne man lave én, til de folk som dukker op i skoven, og som gerne vil være roulere. Her kunne der være en længere forklaring om kultur, historie, væremåde, kampstil mm. Denne folder skal selvfølgelig også være flot at se på, men når folk har troppet op i skoven, gider de højst sandsynligt også at sætte sig lidt mere ind i baggrundsinformationerne.
Gav det mening? Det er bare en idé..
David
|
|