|
Post by ADMIN on Apr 11, 2006 7:56:36 GMT
Bah! Dumme kommunikationsveje... (Når jeg bliver kejser, så skal i bare se....)
Hvor meget mur kan vi sættes op uden at det kommer til at påvirke rodnettet ved træerne?
Jeg tænker bare på om man med tiden kan få lov til at udbygge muren?
MEN der er vel også andre der har interesse i muren? Skoven bliver brugt af lokale institutioner også! Skal vi kontakte dem? Karina ved du noget hér?
|
|
|
Post by lugh on Apr 11, 2006 7:56:54 GMT
jeg har lige talt med min " træmand " og han siger at det koster ca. 307.-kr. + moms pr. stolpe.. ( 240 / 20 cm... ) og så kan jeg få ca. 30%.... så vi skal finde ud af hvormange vi skal bruge ?? ( jeg syntes det lyder lidt dyrt... så jeg prøver lige at finde en anden pris... hihi.. )
jeg er stadig klar til at hjælpe med at sætte dem op når vi har fundet ud af hvad vi gør !!
hilsen Lugh
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 11, 2006 8:20:14 GMT
Til den pris så giver det:
307*1,25*0,7*5= 1343 kr per meter mur, hvis vi laver en pallisade. Med de penge vi har i roulerkassen giver det 4 meter mur....
Det enten være billigere at købe træ eller foreningen hareskoven giver et tilskud eller de lokale institutioner hjælper til eller at vi laver en fletmur.
Jeg ved godt at det er første bud på træ vi har fået og det kan blive billigere : ) Men hvad for træ er det så?
|
|
|
Post by MAO on Apr 11, 2006 9:56:23 GMT
Besindighed!
Martin har citeret een linie fra marianne. Det et lidt spinkelt grundlag at bygge tætsiddende palisader hele vejen rundt om Keltos.
@lugh Kan du ikke finde en pris på ø15cm. Jeg tror ikke vi har brug for mere end det. ø20cm er meget tykt og kan sikkert holde i 20-30 år!!! Hvad siger spejdere og håndværkere?
Mit gæt er at det vi kan få lov til er at sætte en række stolper med brede mellemrum. Hvis vi skal lave noget der er mere omfattende end det så synes jeg lige vi skal dobbelttjekke det et par gange før vi begynder at investere penge og tid.
@martin Kan du ikke få et lidt mere detaljeret svar fra Marianne. Lidt flere sætninger, og i øvrigt nogle betingelser fra skovfogeden, som vi kan forholde os til?
|
|
|
Post by MAO on Apr 11, 2006 9:57:18 GMT
Men ud over det, så er det jo vildt fedt at få den mulighed. Selv den mindste lille stolpe i Keltos ville være fantastisk!. Nu kan vi rent faktisk lave en fed bagudgang. Det har vi (jeg) drømt om længe.
|
|
|
Post by lugh on Apr 11, 2006 9:57:35 GMT
der er også den mulighed at vi bygger et trykimprægneret Lamelkhegn ??.. det kan bygges for næsten ingen penge !!...et fag " lamelhegn" koster ca. 70 kr. og har størelsen.. B 180 / H 120 cm. og så kunne vi købe profil stolper i trykimprægneret træ... de koster ca. 17.- kr. i 70 / 70 mm. og ca. 30.- kr. i 90 / 90 mm...... det kunne også være en mulighed... og så er det også pænt :-) hilsen Lugh !!
|
|
|
Post by klifforth on Apr 11, 2006 10:53:47 GMT
OKEY... jeg vil mene at vi skulle mødes ude i skoven en dag i denne uge.. jeg vil mene at torsdag kl 12 ville være passende.. hva siger i andre?? det er meget nemmer når vi står derude..
jeg vil mene at det bliver for meget at sætte en palisade mur op.. så jeg syntes vi skal holde os til flet.. jeg var ude og måle lidt op til rouler workshop og på vores lang side kan der være ca 14-16 stolper med en meters mellemrum ca.. og i alt med tårnet kan der være ca 20 stolper..
|
|
|
Post by sorteotto on Apr 11, 2006 12:02:15 GMT
Som jeg også har nævnt overfor Kasper (og nu fortæller jer andre), så har vi (JRK) i øjeblikket en kæmpe varevogn... og da Kasper er en af de designated drivers på den, så kan den sagtens bruges hvis der skal transporteres ting i løbet af ugen. Vi bruger den selv i weekenden, men den kan jo sagtens blive brugt i løbet af ugen... Det koster selvfølgelig nogle kroner at leje den af os, men ikke nær så meget som det ville gøre at leje en selv. Jeg ved ikke om I kan klare jer med traileren, men nu kom jeg i hvert fald med tilbuddet. Claus Som også synes, at det er for fedt med et fort
|
|
|
Post by smaakage on Apr 11, 2006 13:41:13 GMT
jeg er fresh til at slæbe ( do the dirty work ) hvis det bliver i denne uge,... da jeg har fri hele ugen =D
men i ringer bare hvis det bliver nødventigt,
3115-0579
Morten
|
|
|
Post by MAO on Apr 11, 2006 16:38:10 GMT
Trykimpregneret træ er NONO. Det er ikke godt for naturen. Alt der bliver brugt derude skal have en naturlig nedbrydelighed inden for rimelighedens grænser. Vi kan svitse stolperne over et bål for at hærde dem inden vi putter dem i jorden, men mere kan vi vist ikke tillade os. Jeg kan ikke nå at komme i skoven denne uge, men vil på det kraftigste opfordre alle her på tråden til at gøre det. Hvis det her lykkes så bliver det jo helt ufatteligt lækkert i Keltos. (mere lækkert end det allerede er hehe )
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 11, 2006 17:13:04 GMT
Hvis folk maaler op i denne uge, synes jeg der boer laves en raekke forslag der kan forlaegges skovfogden og Marianne.
Hvornaar der saa endelig kan komme noget i jorden, maa vi se paa. Naar det saa endelig skal laves maa vi ringe rundt til alle roulerne vi nu har numre paa... : )
|
|
|
Post by klifforth on Apr 11, 2006 20:11:31 GMT
okey.. så der vil være møde i fort keltos kl 12 torsdag.. hvor alle kan komme og være med til at sige sine meninger og hvor vi måler op og snakker vider om det.. hvor alle spørgsmål vil blive skrevet ned og blive sendt til marianne og så vider til skovfodden.. og selfølgelig kun spørgsmål der er om emnet..
hvem der kommer er følgende:
klifforth
folk kan ringe til mig hvis man vil vide mere.. mit nr er 40 76 68 60
[glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
|
Post by theis on Apr 12, 2006 17:46:57 GMT
Trykimpregneret træ er NONO. Det er ikke godt for naturen. Alt der bliver brugt derude skal have en naturlig nedbrydelighed inden for rimelighedens grænser. Vi kan svitse stolperne over et bål for at hærde dem inden vi putter dem i jorden, men mere kan vi vist ikke tillade os. Jeg kan ikke nå at komme i skoven denne uge, men vil på det kraftigste opfordre alle her på tråden til at gøre det. Hvis det her lykkes så bliver det jo helt ufatteligt lækkert i Keltos. (mere lækkert end det allerede er hehe ) hehe, hvad med 100x100 hulprofil stolpe i stål? den er da naturlig nedbrydelig, tager bare lidt tid heh. men spøg til side, jeg er sansynligt frisk på at give en hånd, skal bare vide hvornår. og sådan noget.
|
|
|
Post by klifforth on Apr 13, 2006 13:54:32 GMT
heay dér folkens så er der HELT nyt
så har vi været ude i dag torsdag i regnvejr og måle op og snakke om det..
vi er kommet frem til at på lang siden er der ca 20 meter der skal være mur på..
vi har snakket om der skal være palisade mur eller pileflet mur.. vi blev enig om at det var fedest med palisade mur men vi skriver til skovfoden om vi godt må have palisade mur. hvis det bliver palisade mur bliver det med bark på. så holder det mere og det ser feder ud..
vi vil også høre om vi godt må lave muren 2 meter høj og hvis vi ikk må det så høre om 180 eller 190..
vi vil også spørge om vi godt må have mur i porten og hvor høj..
vi vil også spørge om vi godt må få 2 stolper op som er 3 meter høje. som står, en i hver side af porten så vi kan lave en port og sætte fast på og tage af efter spil.
hvis vi får palisade mur så skal der sætter til at starte med 10 stolper i jorden.
hvis vi får pileflet mur så skal der 16 stolper i jorden, til at starte med.
så kan vi nemlig bruge den at der skal færre stolper i jorden hvis det er palisade mur..
så jeg sender et brev til marianne som sender det vidder til skovfoden.. hvor det hele står noget bedre.
så hvis folk har spørgsmål som skal med til skovfodden så skriv dem her..
[glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
|
Post by theis on Apr 13, 2006 20:04:24 GMT
det kunne være fedt hvis der kom skydeskår i muren, eller at man gjorde det at man placerede nogle "taburetter" så man kunne stå og skyde ud over muren visse steder, men det ville jo være noget man kunne tage med for hver gang.
tror at det ville se rigtig fedt ud med rafter.
iøvrigt, er i kun begrænset til at bygge mur foran? eller er det hele vejen rundt?
|
|
|
Post by klifforth on Apr 14, 2006 14:49:50 GMT
vi har intilvider kun eller kun og kun.. hehe vi har fået lov til at lave mur ved skranten.. men tårnet er jo også ved skranten.. men vi starter med at lave mur ved langsiden (store skrant).. så må vi se på det efter..
|
|
|
Post by andersrasmussen on Apr 14, 2006 16:37:45 GMT
Så kan man jo evt. lave muren så langt ned med bunden af bakken at det falder sammen med det bøgehægskrat der er (så vidt jeg husker).
Så behøver vi næsten heller ikke noget mere forsvar på den siden ud over ned mod vore bagudgang. Og fortet vil også komme til at blive større.
Bare en tanke, ved ikke om det kan lade sig gøre...
Anders
|
|
|
Post by klifforth on Apr 14, 2006 17:07:32 GMT
det er lige precis der til vi har målt ned..
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 15, 2006 14:57:29 GMT
Martin. Hvis det er, kan du så ikke poste dit brev til Marianne hér før du sender det?
bare hvis der er nogle ting vi ikke er enige om eller har misforstået?
Det lyder stadig godt! Bare vi har penge til det! : )
|
|
|
Post by klifforth on Apr 15, 2006 16:04:58 GMT
jo jeg skriver det i dag eller i morgen..
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 16, 2006 11:01:32 GMT
Super!
|
|
|
Post by klifforth on Apr 16, 2006 14:41:37 GMT
okey folkens her er så det brev jeg sender til marianne/skovfoden. brevet sender jeg på tirsdag. så hvis folk vil havet endret eller tilføjet noget så skal det siges inden der. hej marianne.. jeg vil gerne høre om du ikk vil snakke med skovfoden om dette jeg sender her igen. hvor spørgsmålene er mere uddybet. jeg vil høre om vi godt må have rafteherg som mur. (jeg sender med denne mail et billed af hegnet.) der er nemlig fordele ved at få raftehegn, disse fordele er fx. at vi skal have færre stolper i jorden dvs. færre huller i jorden, det er det ene. det andet er at vi så vil vælge rafter med bark på så det går mere ind i naturen og så det ikke skal behandles med noget og så også holder længer? jeg ville så også høre om vi godt måtte få raftehegn der hvor det ligesom går ind til vores port altså ved den gule løbe/gå sti, men selfølgelig uden at spære stien. hegnet i porten vil ikke være lige så højt som de andre steder? jeg vil også høre bare for at være helt sikker om vi også godt må lave mur der hvor vi har tårnet det er jo også en skrant bare ikk lige så stor som de andre.? jeg vil også høre om vi godt må få 2 pæle i jorden som stikker ca 3 meter over jorden, 1 i hver side af porten så vi kunne montere en port ved hver rollespil og pille den ned efter? kan vi eventuelt få et lille tilskud til hegnet? mvh martin klifforth her er så adressen til billedet: www.gravlunde.dk/dk/pix/prod/rafte4.jpg[glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
|
Post by ADMIN on Apr 17, 2006 9:31:06 GMT
Hej Martin. Jeg har rettet nogle små fejl og skrevet lidt om på dit brev. Du kan bare tage hvad du vil af det : ) ----- Hej marianne. Jeg vil gerne høre om du vil snakke med skovfogden, om dette jeg sender, hvor spørgsmålene er mere uddybet. Jeg vil høre, om vi må have et raftehegn som mur (jeg har vedhæftet et billede af hegnet). Vi mener der er fordele ved at få raftehegn, disse fordele er f.eks: At vi skal have færre stolper i jorden og dermed færre huller i jorden. Det andet er, at vi så vil vælge rafter med bark på, så det går mere ind i naturen og ikke skal behandles med noget men stadig holder længere. Jeg ville så også høre om vi kan få lov til at sætte raftehegn der, hvor ned til vores port, altså ved den gule løbe/gå sti? Selvfølgelig uden at spærre stien. Hegnet i porten vil ikke være lige så højt som de andre steder. jeg vil så også høre om vi godt må få hegnet/muren op i 2 meter over jorden. For at være helt sikker om vi må, vil du så undersøge om vi må lave mur der hvor vi har tårnet? Det er jo også en skrant, dog ikke så stor som de andre? Jeg vil også høre, om vi må få 2 pæle i jorden som stikker ca. 3 meter over jorden, 1 i hver side af porten? Så vi evt. kunne montere en port ved hver rollespil og pille den ned efter? Kan vi eventuelt få et tilskud fra foreningen hareskoven til hegnet? Vi har selv opsparet omkring 6000 kr, hvoraf en stor del af disse skal bruges på opbygning af borgen. mvh Martin Klifforth her er så adressen til billedet: www.gravlunde.dk/dk/pix/prod/rafte4.jpg
|
|
|
Post by danni on Apr 17, 2006 12:19:34 GMT
Skulle vi ikke også høre om det eventuelt kunne blive 1,8 m - 2 m højt??
|
|
|
Post by klifforth on Apr 17, 2006 18:27:12 GMT
jeg har lige ændret det med om muren godt må blive 2 meter over jorden..
|
|