|
Post by larsandersen on Oct 17, 2005 11:09:28 GMT
Ingen krig ? Jeg havde en ven med ude sidst og hans overordnede Kommentar var ”at hvis han skulle spille Rouler igen så var der ingen grund til at have rustning på” Gennemgang af spillet: Først forkyndte Marsken At vi var i fred med: Elver og Imperiet Og derefter at sort elverne var for tæt på, så dem var vi også i fred med Derudover rummede skoven vist nok 3 orker!!! Hvorfor bruge tid på at befæste Keltos? Hæren bliver sendt ud på patruljer, men hvorfor vi har jo ingen fjender mere? Vi er også holdt op med at træne tropperne, inden de skal bruges! Og da min ven spørge i den patrulje hvor vi er på om vi ikke lige skal indøve en opstilling/taktik inden vi kommer i kamp, så får han at vide at det er der ingen grund til? Efter noget tid ender den utrænede Rouler hær nede på engen hvor vi står over for Imperiet som er ca. lige så mange som os. I denne situation har vi mange taktiske muligheder Vi har muligheden for at vælge hvor og hvordan vi vil angribe. Vi vælger det absolut tåbeligste, nemlig at dele hæren og giver derefter, Imperiet god tid til først at nedkæmpe den ene del af hæren hvor efter den anden så endelig angriber. Den eneste grund til at vi ikke bliver udslættet er at elverne hjælper os til sidst. (og det var så dagens eneste slag) Er det her det vi vil? Meget lidt kamp, meget lidt træning og ingen taktik. "Jeg har læst på www.nordlenet.dk : Roulon Roulerne er i Vinterskoven, for at håndhæve deres herredømme over området, som tildelt af Kongen af Narabond. Nøgleord: Stemning, Kamp, Kultur" Men er det os? Forslag til ny tekst ”Roulon Roulerne er i Vinterskoven, på et område, som de har fået tildelt af Kongen af Narabond. Nøgleord: Stemning, Kultur, og måske lidt Kamp” Hvis den overordnede holdning er at vi næsten ikke vil kæmpe, så meld ud med det!!!! Lars Andersen
|
|
|
Post by jonathan on Oct 17, 2005 12:29:49 GMT
Jeg spiller da kun Rouler for at slås
|
|
|
Post by dines on Oct 17, 2005 17:23:55 GMT
Jeg tror, at den mest udbredte holdning blandt high command, er at selvfølgelig skal vi slås, men det SKAL være krydret med, og på baggrund af kultur og rollespil. Ellers bliver det for trivielt.
Jeg tror at de kampglade havde en lidt uheldig spilgang sidst.
Det sjove er, at imperiets ledelse har det lidt på samme måde. Derfor har vi også aftalt, at vi sender små patruljer (10 mand) ud for at slås med hinanden. Så kan de mest kanmpliderlige slås meget på den måde, mens resten kan rollespille noget mere. Og så tropper vi allesammen op til et kæmpe slag på engen til sidst...
Dines
|
|
|
Post by jonathan on Oct 18, 2005 12:58:26 GMT
Det er da for nederen... Det fede ved hareskoven er jo netop de "store" slag, og hvordan har i tænkt jer at indtage luminos med 10 mand?
Det er forrykt!!!
|
|
|
Post by dines on Oct 18, 2005 14:48:43 GMT
Personligt er jeg også stor tilhænger af store slag. Hærene kan ikke blive store nok i min fantasi. Men, vi kan jo se hvor lille tilslutning der er til krigslive, så mon ikke vejen frem, er ikke at skræmme dem væk der vil andet og mere end kamp. Dermed er der jo også sandsynlighed for, at vi en gang imellem rent faktisk får de store fede slag.... Så vejen til store fede slag, er rent faktisk mere kultur og rollespil. Og det er altså OGSÅ sjovt (prøv det!)
Og husk, der er også folk der har det anderledes:
"De store kampe er alt for uoverskuelige for begyndere som mig, og selvom jeg fik flækket en enkelt ork eller to, så blev jeg hugget ned på ingen tid, pga ingen oversigt, og alt for mange deltagere på et sted." citat slut
Men det lyder som om, at hvis det stod til Jonathan, så skulle vi hver spilgang hærge rundt i samlet flok, indtage luminos 2-3 gange, og i øvrigt møde hele imperie hæren og slås med den 2-3 gange også.
Det syntes selv JEG er plat og underligt (hey, har vi ikke lige smadret dem ?)
Indse at spillet er et kompromis imellem forskellige ønsker..
Selvfølgelig vil spillet engang imellem munde ud i at vi i samlet flok, evt med allierede får brug for at indtage luminos i et kæmpe slag.
Dines
|
|
|
Post by andersrasmussen on Oct 18, 2005 17:03:30 GMT
Det man skal indse er, at krig er mere end to folk der slår på hinanden med våben.
Det er også mere end 10 mand der slår på hinanden.
Det er også mere end 80 mand der slår på hinanden.
Krig handler også om intriger, brudte alliancer, eventyr, forhandlinger, fremvisning af magt og overskud, at have god moral, vise man står fast mod en fjende og meget, meget mere.
Den del af krig der kun går ud på at slås bliver hurtigt forfærdelig kedelig hvis det er det eneste der sker.
Jeg synes det er for kedeligt og slås derfor overhoved ikke.
Storm (for at nævne en) syns det blev for kedeligt og er (bl.a. derfor) helt stoppet som fast spiller i skoven.
Det er ikke fordi vi ikke vil kampene, og det er heller ikke fordi vi ikke vil de store slag. Men der skal bare være mere end det.
Planen nu er, at kampen i spillet skal "til dagligt" være baseret på små "patrulje" kampe der giver mening i den setting vi har (heldigt at vi er i en krigszone, hva?), og de store slag skal være noget mere sjælendt, betydningsfuldt og episk som har en god mening bag sig. Alt andet bliver for kedeligt - både for dem der kun vil have kamp, for dem der slet ikke vil have kamp og for alle dem midt i mellem.
Det er sådan jeg ser det og for en gangs skyld mener jeg, at jeg har ret.
Anders
|
|
|
Post by danni on Oct 18, 2005 17:21:09 GMT
det er da en vildt lam udkastning du kommer med der Lars!
Som Dines siger så var sidste spilgang en tam omgang for de krigs liderlige, men sådan er det jo ikke altid i Haren. jeg kan da komme med talrige eksempler hvor der har været ekstremt meget kamp. jeg spiller bestemt ikke kun i Haren for at kæmpe.
og så lige til det med din ven Lars. han var i min patrulje og vores "mission" var at gå rundt i skoven og finde ud af situationen og faktisk ikke at kæmpe og derfor fik de ikke nogle ordre om hvordan de skulle kæmpe. og nej det var ikke en ondsvag måde at angribe imp på. hvis martin havde ventet med at angribe med sin gruppe havde vi helt sikkert vundet den kamp (hvis vi bare havde skulle slagte dem) fordi vi både var foran og bag dem.
jeg er MEGET utilfreds med din måde at ligge tingende ud på. bare fordi det var 'en dårlig dag i Haren.
Venligst Danni
|
|
|
Post by jonathan on Oct 18, 2005 18:03:27 GMT
Anders og Dines: Jeg kan kun give jer ret! Store slag er da 1000 gange federe hvis der er en mening med dem. Det synes jeg faktisk også der har været med alle de store slag jeg har været med til i hare skoven, Enten hævntogter eller andet... Men den ide med de små kamppatruljer synes jeg simpelthen bare er for kedelig. Jeg kan ikke se hvorfor vi ikke bare kan fortsætte som vi altid har gjort...
Hvorfor laver vi ikke bare patruljer med hele hæren?
|
|
|
Post by larsandersen on Oct 19, 2005 6:11:07 GMT
Jeg går ikke ind for at vi bare skal slås!
Til Danni Dette er ikke et personligt angreb! Roulerne opførte sig som de plejer.
Næsten ingen træning og næsten ingen taktik og det er ikke nogens personlige skyld hverken din eller Martins. (jeg kunne også bare have råbt op på engen, om at det var en dårlig plan)
Vi gjorde det rigtigt tåbeligt i fælleskab.
Hele forløbet er et eksempel på at vi nedprioritere krigen og dermed også krigs kulturen.
Jeg mener krigskulturen er en grundlæggende del af rollespillet i Rouler kulturen.
Lars Andersen
|
|
|
Post by Joakim on Oct 19, 2005 8:06:51 GMT
Hey hey
Uden at have læst alt - undskyld!
Ideen bag de 10 mand er denne: -Ved at sende mindre grupper ud, for andre personer end de normale kommandører mulighed for at træne lederevner! -Situationen i skoven tvinger os til at dele os i meget små grupper, hvis vi alle var flere kunne vi undgå det og abre slås mens der stadig var plads til last-epic-battle! -Holde kampene væk fra byen indtil det var sidst på dagen og lidt mere episk.
Det hele er svært og jeg er sikekr på at det ville blive bedre om vi var mange flere!
Men mere kamp JO TAK!
|
|
|
Post by jonathan on Oct 19, 2005 9:28:22 GMT
"-Situationen i skoven tvinger os til at dele os i meget små grupper, hvis vi alle var flere kunne vi undgå det og abre slås mens der stadig var plads til last-epic-battle!"
er du venlig at uddybe det? jeg mener ikke situationen i skoven har noget med det her at gøre
|
|
|
Post by Nielsha on Oct 19, 2005 13:19:42 GMT
(jeg syntes bare vi skal give martin skylden ;D for den kedelige spil gang !! ) en skal jo ha skylden. jeg syntes at det er fedt spil hos roulerne ellers, men sidste gang var vi for tæt pakkede i mini keltos jeg stemmer for stort fort. klan krigerne og nye skal trænes mere klif og danni. mere taktik før kampen jeg savner et taktik råd der laver den og ikke bare Joakim 2 hjerner tænker bedre en 1 (bare ikke martins) P.S der skal være en tilstede som kan tale martinsk.
|
|
|
Post by Joakim on Oct 19, 2005 14:40:50 GMT
Jeg mener:
Situationen i skoven er den at der ikke er nok spillere. Samtidig er der mange forskellige spillestille der skal tages hensyn til: Krigslaiv folk Kage folk Elver svin indlevelses folk hygge folk din mor Alle der grupper skal der åbenbart være plads til, så vi kan ikke bare tage hæren ned på engen og waste løs som i de gamle dage.
Med lidt andre ord, så betyder det, at vi bare gear'e om til miniput laiv - alt bliver lidt mindre. Kampere bliver mindre idet der ikke er nok folk til slås i kampene. Det virker ikke troværdigt-selvom det er sjovt- at imperiet og roulon banker hinadens hære 2 gange om dagen! Det bringer det over til at vi også gerne vil have mere episk battle, eller bare mere virkehedsnært battle - selvom det er umulitg at op nå.
De mindre grupper giver også mulighed for at andre spillere kan være gruppefører eller bare gøre noget uden at Mao står om kigger dem over skuldren...
I det hele taget kunne vi være det her problem ovre, hvis der bare var flere spillere i skoven - men så ville der bare komme ander problemer....
Håber du forstå lidt af det - det er underligt, men for de flestes bedste.
|
|
|
Post by larsandersen on Oct 20, 2005 9:19:49 GMT
Jeg tror desværre At mindre krig føre til et mindre antal spillere som igen føre til mindre kultur.
Det ville være rart hvis det var modsat. men jeg tror ikke på det
(De frafaldne Roulere jeg har snakket med er ikke stoppet på grund af mangel på kultur)
Lars Andersen
|
|
|
Post by Joakim on Oct 20, 2005 11:06:30 GMT
Det er rigtigt nok.
Men det er nemt at finde problemerne, løsningerne trækker som regel ud - eller kommer slet ikke.
|
|
|
Post by andersrasmussen on Oct 20, 2005 11:55:55 GMT
First off, jeg vil helst ikke lyde sur, men det er der nu en chance for.
Til Joakim: Du skal lige specifere, mener du vi skal spille mini-laiv fordi der er for få spillere, eller fordi der er for mange spiltyper i skoven?
Til Lars og alle andre der kun søger kamp i skoven: Jeg har spillet i Harren i en 4 års tid efterhånden, og har prøvet at indrette spillet og spille det på en del forskellige måder. En overgang brugte jeg (og nogle andre I nok kan gætte hvem er) en del kræfter på at spille en type spil der skulle være underholdende for nye spillere og spillere med hang til hvad jeg vil kalde det "lette" rollespil. Altså de spillere der kun ville bruge deres tid på kamp - og kun ligge deres energi der. Det er usandsynligt uinspirerende og noget jeg ikke gør frivilligt igen. Jeg arrangere og spiller det spil jeg gerne vil se som det primære. Hvis I vil se noget andet, så kan I jo overveje hvorfor at Loranias (og Joakims) krigslaiv er gået død flere gange end noget andet laiv projekt. - for jeg mener ikke det var dårlig PR eller andet i den dur.
Den mere konstruktive del:
Hvis I (hvem I så end er) gerne vil se mere kamp i spillet forslår jeg, at I gør en af følgende to ting:
1. Selv arrangere at det sker. Og her mener íkke at I bare skal storme ud og tæve på nogen, men rent faktisk søger for det kan fungere i længere tid end det tar at svinge sit sværd.
2. Er mere energiske og skaber mere inspiration for dem der skal arrangere. Vi har de sidste mange år månedligt skulle trække den samme kanin op af hatten: "Hvordan skaber vi en meningsfuld kamp denne her gang?" Det er dræbende og mega svært. Støt os i at gøre settingen troværdig og til at arbejde med - det er jo ikke fordi vi ikke vil kampene (så var vores setting jo nok ikke blevet ved med at være en krigszone), men det kedeligt at lave det samme igen og igen (og vi er der jo rent faktisk hver måned).
Hmm, oven i det al bitterheden blev det også lidt længere end forventet... brug det til hvad I vil
Anders
|
|
|
Post by larsandersen on Oct 20, 2005 14:20:44 GMT
Vi er en gruppe forskelige mennesker som laver en aktivitet som gerne skulle være sjov for alle!
jeg undskylder hvis jeg har fornærmet andre men debatten er vigtig, så prøv at ”gå efter bolden i stedet for manden”
Problemets kerne er jo netop at rollespil ikke er en fast størrelse. Men deri ligger jo også at vi princippet har mulighed for en masse løsninger
Rouler kulturen burde kunne rumme mange forskelige typer spillere.
Lars Andersen Som lige står og laver et latex øl-tønde som forhåbentligt skal bruges i skoven (og ikke til krig) men til rollespil.
|
|
|
Post by andersrasmussen on Oct 21, 2005 13:28:06 GMT
Jeg har faktisk gerne lige fra starten ville sige tak til dig Lars for at tage kritikken op. Så lad mig starte med det. Det er mega fedt at nogen har nosserne til at stille spørgsmålstegn ved det der sker, så kan jeg måde høre hvad folk mener, og reflektere mere over det.
nårdetsåersagt:
Jeg syns netop at det jeg gør er, at prøve at skabe et spil i Harren hvor der er plads til mange forskellige personer med forskelligt spil - og oven i det prøver på at for folk til at åbne øjene for nye typer af spil.
Den rouliske kultur _kan_ netop rumme meget, men det er min mening, at man ganske simpelt ikke kan have en kultur der udmyndiger sig i, at kampspillet går foran alt andet. Det er bl.a. også derfor vi ikke bare vil fremhævte kampspillet før alt andet. Men som sagt, vi vil stadig gerne have det.
Laiv teori (som vi er tilnærmelsesvist inde på) har godt af på et tidspunkt at blive meget konkret, og jeg tror lidt vi er der nu med denne her problemstilling. Jeg vil ihvertfald gerne have noget mere konkret på bordet at gå videre med.
Anders
|
|
|
Post by klifforth on Oct 21, 2005 14:50:26 GMT
til niels vil jeg sige at hvis i vil have et større fort kelts så må der komme flere med ud...!!! for eller bliver der ikk sat op.. og så kan i lære det kan i... jeg knokler med de sedvanlige 3,4,5 str om at sætte keltos op.. så jeg har det sådan lidt at hvis der ikk begynder at komme flere med ud og sætte op så træder jeg af posten som ham der står for at sætte op.. og jeg tror ikk jeg er den eneste der mener det...men nok om det!! vi prøver at få hareskoven til at blive et sted hvor der er kamp ja... men hvor der en grund til kampen.. i så mange år har vi bare sagt at jamen luminos, skovelverne, imp og oker er mod os så vi kan komme til at slås mere.. det er jo ikk fedt. det bliver som 2. søndag bare hvor det er over 15.. det er jo for vildt nedtur... så jeg vil lige spørge dig lars kan du overhoved noget af roulons baggrunds historie??? syntes folk ikk at det er feder at have et ROLLESPIL hvor der er ROLLESPIL i??? så vi ikk bare kåger rundt og kæmper som 2.søndag!!! [glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
|
Post by MAO on Oct 24, 2005 9:10:04 GMT
Jeg er klart med på at optrappe konflikterne. Konflikterne har dog været dominerende i længere tid, og det har gjort at spiller tallet er dalende. Lige nu forsøger vi på at give historien i spillet mere indhold, og det førte til denne lidt mærkelige spilgang. På længere sigt forsøger vi at skaffe flere spillere, så konflikterne kan blive mere komplekse, og de episke slag kan blive større.
Hurra for Lars, fordi han siger det lige ud, og fordi han siger det med det samme. Jeg kan godt lide kritik, men jeg vil altid forsøge at gøre den til noget konstruktivt, og jeg vil altid møde den med krav.
Jeg har ringet til dig angående din rolle, og hvordan den skulle fortsætte. Hvad med om vi krydrer den lidt, så den bliver mere "warmonger" agtig, og får lidt mere at skulle have sagt. Vi giver ikke indflydelse uden ansvar, men hvad med en rolle som leder for kamptræningen. Hvis der ikke er andre der gør noget ved det, så kan du gøre det? Jeg vil gerne have et svar, og så kan vi tale nærmere om det. Du skal også ringe til Anders, da han er ansvarlig for "plotrummet".
Hvordan lyder det?
|
|
|
Post by Kasper Friis Hansen on Oct 24, 2005 14:21:24 GMT
Jeg tror også at mindre krig fører til et dalende spillerantal, og jeg er også i hareskoven fordi det er et sted med masser af kamp.
Tilgengæld er jeg helt uenig i at store kampe pr. definition er bedre end små. I små kampe handler det mere om dig og du har en større indflydelse på udfaldet og flere muligheder for at lave spektakulære scener, fordi du har et bedre overblik.
Små kampe kan også være fede, men hverken store eller små kampe kan være fede hvis det er det eneste man får.
Det vi arbejder på er at skabe en fornuftig sammenhæng mellem de forskellige mulige ting vi kan beskæftige os med i Hareskoven. Og vi vil gerne kamp, og jo federe jo bedre...selvfølgelig.
Det er jo ærgeligt hvis en spiller som gerne vil opleve kamp ikke kan opleve det i hareskoven og hos roulon, for så er der gået noget galt.
Men så må man også tage ansvar for sin egen spiloplevelse. Jeg er glad for at Lars kommer med et forslag om at vi skal spille mere på at vi er krigere. Husk det næste gang i er i skoven og husk det næste gang i mangler noget at lave.
Det plejer nu heller ikke at være noget problem for os at finde fjender, og det bliver det heller ikke for os i fremtiden.
MEN!!!! giv nu "patruljeideen" en chance. Den udelukker bestemt ikke store slag.
Derimod tror jeg den sikrer at dem der gerne vil have kamp kan få det. Det er en måde hvorpå vi kan differentiere vores spil så alle roulere ikke behøver at deltage i alt hvad roulerne laver.
Jeg håber det har skabt lidt klarhed. Hvis det ikke har så sig til, for så skal jeg losse mig selv i røven og gøre mig mere forståelig.
En sidste MEGET, MEGET vigtig ting en inden jeg slutter er at jeg vil bede alle og at tage hensyn til hinanden. Selvom man vil have kamp er det ikke fedt at ødelægge en fredsaftale, hvis det ødelægger noget for en masse andre. Og selvom man ikke vil slås så skal man lade muligheden stå åben for andre.
Det er dumt at modarbejde hinanden. Der er plads nok!
Det var det hele for nu. Der er sikkert mere jeg burde have skrevet.
Rouliske hilsener. Kasper Friis Hansen
|
|
|
Post by MAO on Oct 25, 2005 10:34:31 GMT
I forlængelse af at det er dumt at modarbejde hinanden:
Jeg mener ikke det skal være en hæmsko, så jeg vil prøve at specificere det lidt. Der er områder hvor vi ikke bør modarbejde hinanden, og det er dem, hvor der ligger en OFFgame begrundelse bag. Det eneste jeg her kan komme i tanker om er på dette punkt, de kulturelle værdier (vi hader elvere etc.) og vores fredsaftale med elverne. - forvirret? følg nu med.
Vi hader elverne, men har fundet det nødvendigt at lave en fred med dem. Den fred bliver kedelig og ligegyldig i det øjeblik vi lægger vores elverhad fra os. Om muligt skal vi hade dem endnu mere nu. DET giver rollespil. Det er et fedt dilemma at være tvunget til fred med dem som man mistror allermest.
ANDRE VÆRDIER (bare så vi ikke tror det kun handler om at hade elvere) - Familiesammenhold (ikke hyggenygge, men magt og ære i familiens navn) (roulisk blod) - Det hellige bjerg (gælder både ragil og druidetroende) - Ære og mod - Troskab - Loyalitet - dygtighed
|
|
|
Post by jonathan on Oct 25, 2005 12:57:43 GMT
Hvorfor er det nødvendigt at lave fred med elverne ?
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
Alt er sagt med et blink i ?jet...
|
Post by Thoralf Hansen on Oct 25, 2005 17:51:18 GMT
Ellers bliver det jo bare den samme mølle vi træder hele tiden, spillet har godt af at komme lidt videre.... bare en gang imellem.
|
|
|
Post by jonathan on Oct 28, 2005 17:09:34 GMT
Også hvis spillet bliver kedeligt af det ?
|
|