|
Post by larsandersen on Jun 10, 2005 8:37:27 GMT
Et forsøg på konstruktiv kritik.
Basalt har vi et stort problem Splittelsen mellem de Roulere som ønsker at lægge et stort arbejde i at være med og dem som jeg enten på grund af manglende tid, dovenskab eller andet ikke bidrager til fællesskabet.
De aktive Roulere vil gerne have flere spillere men samtidig er det måske også dem som er skyld at ”mange” nye spillere aldrig kommer igen?
Der kommer en ny spiller som er interesseret I Roulerne. Første møde med os er BETAL næste er byg dit og hjælp med dat og bliv og riv ned og en opsang om at vi ønsker aktive spillere og mød så lige op til vores Workshop. Og stå så lige stille og hør på en kedelig briefing på en halv time. Og sid så lige her i vores ”borg” og vent nogle timer. Og det var så sidste gang han var hos os!!!
Det korte af det lange er at vi ikke får flere spiller snare tværtimod.
Vi godt beslutte at hvis en spiller ikke kommer igen så kunne vi ikke bruge ham, men ønsker vi det?
Personligt syntes jeg at ideen om at bygge Keltos op til et fort er vores største problem: 1: det kræver enormt meget tid (som kunne bruges meget bedre Fx til kultur) 2: de aktive skal lege bussemand over for os andre dovne og det er ikke godt for nogen af parterne. 3: stedet er håbløst til en opsat borg. 4. som følge af 2 kommer det aldrig til at se godt ud. 5: når vi så endelig har bygget Keltos så sider vi der og triller tommelfingre og håber at nogen kommer op til os. Og ikke nok med at vi keder os det går også ud over de andre grupper i skoven, som så får mindre spil, i Roulernes fraværd.
Alt i alt er ”campingplads” Keltos den bedste måde at sikre at vi ikke blive flere Roulere.
Et andet problem er Kulturspil: Der bliver snakket meget om bedre kulturspil, hvilket alle vel syntes er en god ide men kulturspil kan ikke trækkes ned fra oven. briefing er ikke Kulturspil !!!!!!!!
Langt hen af vejen er vi på et stadie hvor en meget stor del af spillerne ikke aner hvad de andre spiller hedder og hvem de er, hvordan skal man så kunne spille kulturspil. Så var det ikke en ide at starte der?
Vi er en meget forskellig gruppe mennesker som kun ser hinanden en gang i måneden, så at skulle have styr på indgame navne /rang er svært.
Hvordan laver vi et system så ”alle” kan finde ud af hvem som er hvem, indgame også dem som sjældent er her og også de nye.
Et forslag kunne være at fremstille et sejt Roulisk ”navneskilt” med navn og rang, jeg ved godt det er banalt og at der kan være en række indvendinger imod, men navneskilte vil med garanti virke med det samme og give bedre spil.
Hvad er alternativet, er der andre måder at sørge for at alle har den mest nødvendige viden for overhovedet at starte med at spille ”kulturspil”.
Det er ikke nok at stille folk i rundkreds hvor de siger deres navn og rang for det virker ikke i praksis.
Et ”navneskilt” ville også gøre det markant lettere og sjovere for nye spillere at spille Rouler, da det vil gøre det meget enklere at orientere sig i gruppen.
Venlig hilsen og med al mulig respekt for de Rouler som gør et stort arbejde. Lars Andersen
|
|
|
Post by jonasvandallzimsen on Jun 10, 2005 8:57:29 GMT
Jeg vil give dig ret Lars... Fort Keltos er for besværligt at stille op, så længe at vores spillerantal er bund... Men samtiig synes jeg ikke kun at vores spillere problem kan løses ved at lade værer med at stille Fort Keltos op... Vi har generelt et problem hvad angår nye spillere. Vores modtagelse er simpelhen for dårlig. Når der kommer nye spillere til Roulerne, bliver de påbudt at betale for mad og en pavillion borg. Jeg tror ikke at det i deres øjne er det værd at betale for... Desuden er vores krav også for høje. Vi forventer at alle de nye spillere har et fuldt kostume, og hvis de ikke har, er de ikke gode nok for os... Istedet for at koncentere os om borgen, burde vi koncentere os om udstyret. Vi burde finde noget tid i ferien og få lavet os en bunke låne udstyr, bestående af sværd, skjolde, spyd og kofter (lidt ligesom dem lorania folkene har lavet, bare i blå/hvid...) der alle kan lånes første og anden gang man betaler for holdet. Tredje gang skal man så melde sig ind i foreningen Roulon... Det tror jeg skaffer flere spillere end en borg... Jeg synes at vi burde droppe borgen efter August og køre uden borg i vintermånederne og foråret. Fort Keltos burde vi kun opstille 2-3 gange om året... Link til kofter: www.shop.balsgrotten.com/users/balsgrotten/kostumer/vkofte.html
|
|
|
Post by karina on Jun 11, 2005 16:49:08 GMT
Jeg synes ikke at Jeres modtagelse af nye spillere er dårlig. Jeg synes i hvert fald, at jeg er blevet taget godt imod. Derfor kommer der nu en længere beretning om min modtagelse :-) Jeg havde inden spilgang kontagtet Dines, da han står som en af kontaktpersonerne. Han svarede på mine spørgsmål og sendte mig videre til MAO, da han mente jeg kunne få flere svar der. MAO svarede på alle min spørgsmål (og der var nogle stykker), hvilke er spørgsmål, som jeg er RET overbevidst om, at han er blevet stillet MANGE gange før. Jeg følte mig godt taget imod, og han opfordrede mig også til at skrive på forumet. Jeg skrev i "spørgsmål til nye roller", hvor jeg igen fik svar og fik at vide, at jeg endelig skulle spørge løs, hvis der var andet. Da jeg så møder op i skoven føler jeg, at alle gerne vil fortælle, forklare osv. Jeg oplever ikke, at der er store forventninger til mig, men derimod at folk er meget forstående overfor, at jeg er ny. Jeg får tilmed lov til at komme med på "nattejagt" efter usselt elveryngel, og jeg tror ikke lige, jeg var den fedeste at have med. 1) Jeg havde kjole på (og ja, det var nok ikke lige det smarteste til nattevandring), og da det var mudret og regnede, blev jeg ret våd. 2) Jeg var ikke lige den bedste til at snige mig af sted og bare kaste mig ind til siden, hvis vi mødte nogen på vejen. 3) Et par gange var jeg synlig fra tårnet i Luminos og fik høfligt at vide, at det jo ikke lige gik...! Jeg oplevede dog ikke, at jeg var problematisk at have med - Så drenge - TAK for en fed natteoplevelse Med hensyn til at hjælpe til med at sætte og og tage ned i skoven, synes jeg ikke det er for meget at forvente at folk giver til fællesskabet. Det kan selvfølgelig være, at jeg var UTROLIG heldig, men jeg oplevede det som meget naturligt. Karina
|
|
|
Post by jonasvandallzimsen on Jun 11, 2005 17:42:58 GMT
Dit tilfælde er særligt... Du havde allerede et veludviklet kostume inden du kom kom ud i skoven, og så kontaktede du også nogle roulere, før du mødte op i skoven... Min opfattelse er at det gør de fleste nye ikke... De dukker bare op...
|
|
|
Post by andersrasmussen on Jun 11, 2005 18:29:18 GMT
Noget af kritikken kan jeg godt se det rigtige i, og er også noget vi arbejder med. Andet tror jeg ikke vi ønsker at ændre fordi vi vil noget andet end dig Lars.
Skal nok prøve at uddybe det mere når jeg ikke er stresset og er træt.
Kan jeg lokke jer til at mødes med andre interesserede roulere ved lejlighed? Vi er i HighCommand super friske på nye indputs fra alle og en hvem, da vi ofte ikke selv har så meget føling med hvordan effekten af de ting vi gør er.
Vender tilbage,
Anders
|
|
|
Post by MAO on Jun 11, 2005 20:47:08 GMT
Hej Lars Lad mig starte med at sige at jeg synes din kritik er enormt godt ramt. Den er både konstruktiv og meget velkommen. Men den kommer ret sent. I over et år har du snart været med, og jeg har altid betragtet dig som en af de voksne i gruppen, og jeg har nærmest tigget dig om du ikke ville komme med din mening, deltage i workshops, debatter, generalforsamlinger o.l. Uanset hvad vi vil med roulerne så er det kombinationen af engagement og samarbejde der skal føre os til vores mål. Der er en lille gruppe af de helt unge roulere der helt klart er blandt de bedste til at leve op til disse to ting. Folk der uden at være med i bestyrelsen kæmper hårdt for at der bliver bygget borg og lavet våben og dragter. (i ved selv hvem i er) Uanset hvad så bliver man nødt til at lægge linen an efter hvor engagementet og samarbejdet er, for hvis vi vælger en linie som "i teorien" er fornuftig, men som ingen brænder nok for til at lægge en ekstra indsats, hvad sker der så? Så længe den bedste roulerstemning handler om at bygge borg, lave bål, fælles mad osv. så er det den vej vi vil bevæge os. Det er altså ikke fordi jeg ikke vil høre på din kritik. Den er meget velkommen. Og hvis det bare har taget noget tid for den at komme undervejs, så al ære være med det, den er stadig velkommen. Men udover at starte en debat, som der helt sikkert er brug for, så vil jeg gerne have et par ting. For det første vil jeg gerne høre dine visioner for roulerne. Hvad er det der er fedt ved roulerne, og hvad er det der tænder. For det andet, hvad kunne du forestille dig vi gjorde anderledes, helt konkret. (bortset fra navneskilte) Tredie, men ikke mindste ting er at jeg gerne vil høre om du har lyst til at lægge mere engagement i roulerne? For som bekendt betyder det ret meget for mig, og for de andre roulere at man kan mere end bare pege og snakke. Jeg vil bare gerne være sikker på at du ikke bare bruger dit synspunkt som erstatning for en smule dårlig samvittighed over det store engagement som andre viser. Når detr er sagt (og jeg ved det var lidt hårdt), så vil jeg foreslå at vi forsøger på at komme din kritik lidt i møde. Kunne du ikke selv invitere til et møde hjemme hos dig, eller i dit værksted, hvor vi andre kunne møde op og få nogle friske ideer, og en uforpligtende snak om vores fælles lille kultur. Det ville være fedt, og det ville i hvert fald være konstruktivt Jonas: Du har helt ret i det med dragterne, og det har været min hensigt i over et ½ år, men jeg har bare ikke haft tid og lejlighed på en gang endnu. Jeg er frisk på at sy i løbet af sommeren, og workshops må vi jo holde fast ved. Er du stadig frisk på at lave læderdesign?
|
|
|
Post by jonasvandallzimsen on Jun 12, 2005 9:20:55 GMT
Jeg vil da gerne lave læderdesign... Men spørgsmålet er om det er det vi skal priotere højest lige nu? Jeg synes at vi skal koncentrere os om skjolde, sværd, kofter og spyd... Skal vi skal prøve på at finde nogle ekstra arbejdsdage, hvor vi kan få lavet udstyr, og talt tingene igennem?
|
|
|
Post by MAO on Jun 12, 2005 21:27:00 GMT
Når min eksamen endelig er slut d. 20. er der intet jeg hellere vil end, at holde rouletræf, workshops og møder 6 dage om ugen, så lad os endelig fyre den af.
Så kan vi også bruge noget til på at tage os af resten af kritikken, for den er ikke desto mindre godt ramt, og vi kan ikke tillade os at overhøre den slags.
Lets work!
Work-work!
Delvist OFFtopic kom der pludselig en arbejdssang lige der
Slid slid slid - en roulers største dyd
fordi vi synger når vi sveder har vi ikke plads til beder
De er tyvens dovne svende Vi kan brøle, de kan rende
Vi vil ikke være sløve i vor pauser vil vi øve
vores klinger der kan synge hugge i de dovnes klynge
Omkvæd: (under udarbejdelse) Blod, sved, krig! Vort arbejde er krig! eller Blod blod blod arbejde gir mod eller sved sved sved vi blir bare ved
|
|
|
Post by larsandersen on Jun 17, 2005 4:40:06 GMT
At kritisere dem som arbejder når man ikke selv gør det er ikke en umiddelbart god eller rimelig position.
Men jeg vågede forsøget alligevel!
For mig er det at være Rouler en sekundær hobby Jeg kan rigtig god lide at være i skoven en ca, gang om måneden, og har vist været Rouler i ca 2 år. Men jeg bliver aldrig en aktiv Rouler for jeg har for mange andre aktiviteter som fylder resten af min tid.
Så i (de aktive Rouler) kan med alt rimelighed afvise hvad jeg siger.
Men hvis vi skal blive flere roulere så bliver antallet af passive Rouler også flere i en hver forening er der altid nogle som er mere aktive en de andre.
Jeg tror at det er muligt at finde en måde hvor på Rouler kulturen kan rumme langt flere spillere, som alle får det som de vil have det.
Et forslag kunne være: Ruolerne ”deler” sig op i to undergrupper: Den serøse gruppe (Kultur, arbejde, betaling, mad) som er i fort Keltos og som forfiner kultur navne bagrunds historier og et spil som er baseret på at de er de indfødte Roulere i Nordlegnet.
Den ”Useriøse” gruppe (ingen arbejde og ingen betaling og heller ingen goder som mad og pavilloner ) Vi er de Roulere som kommer fra de andre 4 Rouliesk egne, løsladte tyve, mordere og andre som er der for at sone deres brøde til det Ruoleske folk, de tjener Marsken og adelen loyalt (det er kun marsken som kan benåde dem) De er her kun for at dø for deres folk og derigennem få deres ærer igen. Tilholdssted lige uden for Keltos, Man lukker jo ikke røvere og mordere ind i sit hus, Kendetegn måske et Roulesk ”brændemærke” i ansigtet.
Den sidste gruppe er åben for alle og man kan selvfølgeligt blive forfremmet til kulturgruppen hvis man vil.
Fordele: Spil mellem de to grupper. Kultur gruppen bliver meget bedre og skal ikke bruge tid på at være busmand for de andre.
En historie om at vi er de kriminelle ”hjælpe” Roulere er ret let at fortælle til nye spillere Og giver mulighed for et let begynder kultur spil…………..
Et ”brændemærke” er den letteste måde få nye spillere til at se Roulisk ud.
Forhåbentligt giver det flere spilere til begge grupper da det giver mulighed for at flere typer af spillere kan få en mere optimal dag i skoven.
Den normalt aktive kultur spiller som har en skod dag enten på grund af tømmermænd, eksamen, børn eller, andre aftaler og som nu vælger at blive væk, Kan så i stedet vælge at møde op i skoven og være i den ”sløve” gruppe den dag, (uden dårlig samvittighed)
Hvad det kræver: Mao skriver en god historie om bagrunden for denne nye gruppe af ”Kriminelle” bods krigere
At der er et par andre Roulere som vil stå for undergruppen sammen med mig, og oplære nye spillere.
Jeg fremstiller et ”Brændemærke” som kan bruges Indgame
Det hele kan startes indgame ved at Marsken dømmer os, tager vores navn og ære fra os, brændemærker os og foreviser os fra Keltos ---------------------------------------------------------------------- Dette er et forslag som selvfølgeligt kan forbedres meget! Men jeg tror grund ideen vil virke Og det kan i hvert fald prøves uden særligt besvær Og hvis det ikke virker efter hensigten så kan den nye undergruppe benådes og genoptages i Keltos og om ikke andet så er der noget spil i det.
Venlig hilsen Lars Andersen
|
|
|
Post by jonasvandallzimsen on Jun 17, 2005 7:36:58 GMT
Det er et godt forslag Lars, men jeg tror ikke at det er løsningen. Jeg tror istedet at vi skal satse på at lave en masse låne udstyr, som medlemmerne og de betalende kan låne, så de føler at de ikke bare betaler for en pavillionborg, men også for at låne fedt udstyr...
|
|
|
Post by MAO on Jun 17, 2005 10:59:27 GMT
Jeg vil personligt ikke være afvisende, men jeg tror vi skal bruge kræfterne på De ting Jonas skriver om. Lars ide er for så vidt "gratis", da han gerne vil gøre arbejdet (at lave et mærke). Jo, og baggrund til sådan en flok kan jo laves. Vi kan jo i princippet heller ikke forhindre andre i at lave rouliske spillegrupper, så længe de spiller som roulere. Jeg har sådan set altid været tilhænger af, at der skulle være sådanne grupper. Min eneste umiddelbare bekymring (og jeg har dog kun tænkt over det i et minut) er som arrangør at det kunne blive endnu en hack'n'slash gruppe a-la tornene, og det har skoven ikke brug for. Det er dog ikke noget jeg ser som en voldsom trussel, idet vi jo sørger for tilknytning i mere end en forstand alligevel.
|
|
|
Post by melvinwm on Jun 17, 2005 15:33:38 GMT
Godt at folk snakker sammen. Men hvad angår jeres manglende lejrspil og kultur, så gætter jeg på at det vil hjælpe, når byen flytter op til roulerne. I hvert fald, så vil jeg spille den forskræmte, men ellers stolte, vestlenske laugmester "Ragner Winterwald", der prøver at holde en forretning kørende hos "barbarerne". Jeg havde egentligt tænkt mig, at han skulle frem og tilbage imellem lejrene, og eventuelt lave en smule arbejde hos roulerne, men siden det lyder som om I ønsker at få piftet jeres interne spil op, vil jeg nok prøve at hyre nogle andre til at gøre mit arbejde (hvilket jo egentlig også er det, en laugmester gør), og så ellers prøve at blive i lejren og være forskræmt og hyre nogle af roulerne til at lave små opgaver for mig . Men hvis alle roulerne forlader lejren, tager min karakter nok også på en tur til en eller anden fraktion...
|
|