Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
Alt er sagt med et blink i ?jet...
|
Ragil
May 9, 2005 9:07:56 GMT
Post by Thoralf Hansen on May 9, 2005 9:07:56 GMT
Jeg kunne godt tænke mig at få en ordentlig spandfuld info omkring Ragilkirken, båden den i Narabond og den i Roul-Assin. (Da jeg har fået fornemmelsen af de ikke helt er den samme.) Samt historien bag det med kongen og alt det der. (udvidet udgave af den forklaring MAO kom med.)
Mvh. Thoralf
|
|
|
Ragil
May 9, 2005 20:36:17 GMT
Post by Joakim on May 9, 2005 20:36:17 GMT
Det er svært tilgængeligt tror jeg desværre. Enten må Mao eller Anders træde til. Ellers så fyr dit spørgsmål af på www.liveforum.dk under norlenets saga... : )
|
|
|
Ragil
May 18, 2005 8:32:38 GMT
Post by MAO on May 18, 2005 8:32:38 GMT
Jeg har skrevet en uddybning, som du får senere i dag, når jeg kommer hjem til min egen computer.
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
May 18, 2005 18:04:26 GMT
Post by Thoralf Hansen on May 18, 2005 18:04:26 GMT
Lækkert, det glæder jeg mig til at læse!!
|
|
|
Ragil
Oct 21, 2005 16:20:46 GMT
Post by karina on Oct 21, 2005 16:20:46 GMT
Thoralt: kan du ikke sende det materiale, som du har fået, videre til mig? Så jeg har noget at skyde i sænk i skoven... gnæk gnæk..
|
|
|
Ragil
Oct 21, 2005 16:44:24 GMT
Post by klifforth on Oct 21, 2005 16:44:24 GMT
send det også til mig!!!
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Oct 24, 2005 5:55:21 GMT
Post by Thoralf Hansen on Oct 24, 2005 5:55:21 GMT
Karina: JO, jeg skal prøve at finde det frem, (da jeg jo har været så smart at slette min laiv-mappe) men tror jeg har taget en kopi, eller måske et udprint...
Klifforth: Ha, no way du skal omvendes først. Når du har bærer ragils røde farve, og hylder hans navn under kamp, så vil jeg måske være villig til at dele :-p
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Oct 24, 2005 5:56:44 GMT
Post by Thoralf Hansen on Oct 24, 2005 5:56:44 GMT
Thoralt?? :-)
|
|
|
Ragil
Oct 24, 2005 9:39:32 GMT
Post by MAO on Oct 24, 2005 9:39:32 GMT
Jeg foreslår at vi bruger denne debat til at lave lidt konceptudvikling på Ragilskolen i Roul-Assin. Den korte version hedder: Ragiltemplerne i Roul-Assin er uafhængige af resten af roul-assin, men er underlagt Basilikaen i Narabond (der ligger langt væk.) Ragilskolen i Roul-Assin ledes af 9 adelsfamilier, der hver ledes af en Ragilfader. Disse kaldes tisammen "De 9 fædre". Husk Ragil er en gud i en POLYteistisk tro. Det betyder at der er mange guder. Det er KUN skolens præster der er dedikerede til ragil. alle andre ofrer til de guder der nu er brug for. Dog er det normalt at krigere (af gode grunde) ofrer mest til Ragil. Ragils fader hedder Djorka, gud for vind og jord Ragils moder er fanabina, gudinde for jalousi og tilfælde Ragils broder er Burania, guden for retfærdighed og død. Djorkas forældre er far: Nimar (liv, ære, kærlighed), mor: Rina (frugtbarhed og Magi) Ragilskolens politiske mål er at kongerne og fyrsterne skal ofre til Ragil, fordi man ikke kan bygge et land uden at have sejr i krig. "Ragil er kongernes gud." (og ikke gudernes konge ) Jeg ved det ikke var dækkende, så spørg endelig videre
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Oct 24, 2005 12:59:09 GMT
Post by Thoralf Hansen on Oct 24, 2005 12:59:09 GMT
Kunne det ikke tænkes at Ragilkirken i Roul-Assin, har indlemmet nogle evner fra forhenværende guder (i dette tilfælde ånder), da dette ville ha' gjort det nemmere for folk at omvende sig. Tænker her meget på Jorge/Ragil som en og samme person.
Det er vel egentlig op til den enkelte præst, at finde udaf hvordan hans/hendes rolle fortolker teksterne. Jeg må nok indrømme at jeg lidt frit fra leverne, har kradset nogle ting ned, her taler jeg om urtids myter, omkring Ragil og det rouliske folk, som jeg synes giver god mening i de fremtidige bønner/gudstjenester, som jeg vil fremføre.
Ragil, som Polyteistisk gud, Ja det er klart at der findes 9 andre, men det er ofte set (hinduismen) at den gud man hyppigst tilbeder, også besidder de andre guders evner under rituelle seancer osv. Og det ville da kun give god mening, at Ragilpræste i roul-assin, vil tillægge Ragil disse "evner" da de jo ikke forsøger at fremme de andre 9 sande guder.
|
|
|
Ragil
Oct 24, 2005 14:11:37 GMT
Post by andersrasmussen on Oct 24, 2005 14:11:37 GMT
Sejt,
så det er en oprindeligt polyteistisk gud der bliver prædket som en monoteistisk gud overfor et folk med en animalistisk baggrund...
Hvis vi bare lige laver nogle tekster der er hhv. kanon og ikke-kanon så har vi en hel religion grundbog i forklaringen af én trosretning.
Endnu engang viser rollespil sig som et fantastisk medie til indlæring...
Anders
|
|
|
Ragil
Oct 25, 2005 8:32:23 GMT
Post by karina on Oct 25, 2005 8:32:23 GMT
Ja ja - Thoralt... nu kommenterer jeg det jo ikke, hvis du kommer til at trykke forkert på tasterne... sååå ..;D Men tak for teksterne Anders: Hvad skete der lige for fokus? indlæring... ? hehe
|
|
|
Ragil
Oct 25, 2005 10:44:24 GMT
Post by MAO on Oct 25, 2005 10:44:24 GMT
NEJ (og ja) Netop for roulere betyder det jo ALT hvem der er fader og moder for guden (Blod, Slægt, magt og ære) Hvis man tillægger ragil Djorkas egenskaber vil man KUN gøre det i kraft af dennes faderskab. Netop i den rouliske mythos er det jo vigtigt hvem der er Jorgos fader og "moder". Hvis nogle skulle omvende roulerne til en ny gud ville roulernes første spørgsmål være: "Hvad med hans familie? Hvem er de? hvad kan de?" Men også JA Det er klart at der ligger et fokus, netop fordi ingen andre præster for de ti sande guder har haft stor sucess hos roulerne, så bliver Ragil overvurderet. Han er løsningen på alle problemer, og ender med i sidste ende at være gud for fred, idet at fred jo er målet med krigen. Det er vildt sort, og Ragil ville aldrig selv tilslutte sig dette, men det er jo ikke vigtigt for hans præster vel. De skal jo bare have hjulene til at køre rundt...
|
|
|
Ragil
Oct 25, 2005 10:48:19 GMT
Post by MAO on Oct 25, 2005 10:48:19 GMT
Roulons Ragilkirke. I de år hvor Airix gradvist tog magten fra sin fader Groatox der lå for døden, var der stadig en gruppe adelige der støttede Groatox’ politik, og som ikke ønskede at slutte fred. Da Airix tog magten stod de åbent frem imod ham, og forlangte at han enten måtte tage sin faders krone, eller berede sit folk på endnu en strid. Striden kom ikke. Airix var hurtig og fik de fleste oprørere isoleret eller taget til fange inden de kunne nå at samle deres styrker, og nu var det Airix tur til at stille krav. Han forlangte at de oprørske riddere skulle konvertere sammen med resten af folket, og tvang ridderne til at sværge på dette. Bundet af så mægtig en ed, som de nu havde nedkaldt over sig selv kunne de kun følge den og stod til at skulle sværge troskab til de ti sande guder fra Narabond. Men da dagen oprandt og de skulle sværge troskab til de nye guder rettede ridderne deres sidste anslag mod Airix. De erklærede at de ikke ville tjene nogen mindre fyrste end kong Groatox, og derfor svor de kun troskab til den gud der i Narabond hedder Ragil, og sagde at han var den kriger der før hed Jorgo, og at de nu ville tjene ham, som de havde tjent Groatox. Sådan gik det til at en gruppe af de adelige familier grundlagde ragilkirken af roulon. Ridderne undgik at være troløse, for ragilkirken i Narrabond er tro mod kongehuset, og hylder ligesom roulerne en krigsmægtig adel.
Dette er også baggrunden for at Ragilkirken og druiderne aldrig er kommet i åben strid, fordi de er forenet omkring det ønske, at roulerne skal ledes af en roulisk konge.
|
|
|
Ragil
Oct 25, 2005 10:59:48 GMT
Post by MAO on Oct 25, 2005 10:59:48 GMT
Den sorte Legion Under en strid mellem to brødre i Swazval fik de to brødre samlet sig en gruppe loyale riddere med flere kompagnier hver. Ved druidernes mellemkomst blev det besluttet at afgøre det ved en tvekamp, og de to brødre svor at det skulle være til døden, for ingen strid skulle være tilbage bagefter. Alle havde ventet at den ældste broder ville vinde striden, og ikke mindst havde hans hustru og unge søn da kun dette håb. Da han alligevel faldt kastede hun sig i forbøn for ham inden broderen kunne tildele hendes mand, der var dødeligt såret, det sidste dræbende stød. Hun bad mindeligt druiderne om de ikke ville hjælpe, men da tvekampen var svoret til døden, var der intet de kunne eller ville gøre for den sårede mand.
Fruen besluttede sig til gå til Ragilpræsterne efter hjælp, men selvom de gerne optog denne mægtige fyrste og alle hans mænd i deres tro, fandtes der ikke i Roul-Assin eller Nordlenet helbredelse der var mægtig nok. Ragil præsterne kunne med hjælp fra lokale vise, sikre mandens tilstand så han kunne leve længe med sit sår, og af sine trofaste mænd blev han bragt helt til Basilikaen i Kungstadt, til Ragils tempel.
På dette tidspunkt er der stridigheder i det lille land Kamirr, hvor Narabond kæmper mod Imperiet. Da historien om den landflygtige roulerfyrste kommer kongen for øre beslutter han at tage hans mænd i sin tjeneste, og lader dem kæmpe i ”de sorte regimenter”, der er navnet på alle krigere af fremmed herkomst i kongens tjeneste. Roulernes troskab mod deres ord får kongen til at oprette en særlig Sort-Legion, bestående primært af rouliske soldater, der kommer til at fungere som kongens livvagt indtil dennes død. Foruden kompagnierne fra Swazval Kommer mange roulere der har levet i landflygtighed i andre dele af Narabond, og slutter sig til Den Sorte Legion.
Den sorte Legion vendte ikke tilbage under genopbygningen af roulon, da de skulle beskytte den unge prins Valdemar, der senere skulle blive konge. Kort inden Prins Valdemar trådte frem på den politiske scene i Narabond havde han givet legionen fri til at drage hjem. Legionen der nu følte sig splittet, besluttede at lade deres gamle anførers søn Geoffrey vende hjem med en skare dygtige krigere, for også de følte brændende for at deltage i generobringen og genopbygningen af det tabte Donum Roulon.
Sådan kom den sorte legion til Vinterskoven i Nordlenet, og trådte i Marsk Mardos tjeneste. Geoffrey vandt sig titlen Baron under Marsk Mardo, og har besluttet sig for at gøre sit krav på Jarltitlen i Swazval gældende. Baronen har derfor efterladt sin tro ridder, Jaim, i Mardos tjeneste, mens han selv er draget med sin ridder Ruheim og andre stolte krigere, hjem til sin hjemstavn for at samle støtter der.
Tilbage i Keltos tjener Jaim under Marsk Mardo, for at sikre at Mardo bliver ved med at støtte Geoffreys krav. Den Sorte Legion har gjort sig navnkundig i Vinterskoven, og de vil kæmpe og dø, hellere end at lade Roulons og Narabonds fjender trænge frem her.
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Oct 25, 2005 11:17:22 GMT
Post by Thoralf Hansen on Oct 25, 2005 11:17:22 GMT
Hov, nu bliver der vist puttet ord i min mund, som der helst ikke skulle komme Jeg har aldrig udtalt mig om at de andre guder skulle skæres væk, og derved give Ragil alle de resterende evner. (det er som sagt kun ved specielle rituelle handlinger og ofringer...hmm er faktisk det samme) Står man foreksempel under en ofring, giver det lidt ekstra at smide flere evner i ansigtet på Guden, for deved at gør det klart..HAN ER IKKE TIL AT LEGE MED. Ved godt det måske ikke giver så meget mening, at rode rundt i de forskellige guders powers, men det bør man måske se lidt igennem fingre med, for rollespillets skyld. Men synes samtidig det virker ret godt, når man tænker i roulisk-ragilkirke baner. De vil jo ikke fremme de andre guder, og tillægger derfor Ragil de resterende områder. Hvilket får ham til at fremstå som en super mægtig gud, og ikke mindst giver det noget modspil til alle Druidernes ånder. Når der skal holdes "gudstjeneste" vil det selvfølgelig ske, at de andre guder ikke kan undværes, det kunne faktisk godt være i forbindelse med slægtsskab. Og der er det jo oplagt at bringe Djorkas og Fabiana på banen. HVis I synes mine "gudstjenester" (kan ikke lige finde på et bedre ord) stinker max.. (dette gælder IKKE anders og karina, her ønskes ingen respons ) Så må I jo bare sige det til mig, og så må konceptet ændres..... Men giv det lige en chance.
|
|
|
Ragil
Oct 25, 2005 16:21:00 GMT
Post by karina on Oct 25, 2005 16:21:00 GMT
Jaeee... interessant..... bliver spændende at se, men er nu RET overbevidst om, at de stinker MAX ;D
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Oct 25, 2005 17:33:06 GMT
Post by Thoralf Hansen on Oct 25, 2005 17:33:06 GMT
Og jeg som troede at det kun var in-game vi skulle flyve i totterne på hinanden.... Det begynder at bliver personligt
|
|
|
Ragil
Oct 25, 2005 20:43:17 GMT
Post by karina on Oct 25, 2005 20:43:17 GMT
|
|
|
Ragil
Oct 26, 2005 13:40:10 GMT
Post by MAO on Oct 26, 2005 13:40:10 GMT
Selvfølgelig er Ragil vigtigst for Ragilskolen, men den skal jo leve side om side med de andre skoler i mangfoldighedens tempel. En skrøbelig alliance, som man ikke tør forlade. Måske var det en ide at Ragilpræsterne forsøgte at overtage rollen som dem der modtager ofrer til ALLE guderne. Om ikke andet er det jo indbringende. Og med hensyn til resten, så er jeg helt OK med at man overfortolker Ragils rolle i Ragilskolen. Bare det ikke virker det mindste monoteistisk.
|
|
|
Ragil
Nov 8, 2005 11:21:39 GMT
Post by MAO on Nov 8, 2005 11:21:39 GMT
Hvem var de to sære Ragilfiduser der rendte rundt sammen med os i forgårs? Skal vi ikke fortsætte debatten om Ragilkirken? Galf, kan du ikke poste din prædiken? Det ville være en stor hjælp for os alle. Du gjorde en stor indsats for det rouliske rollespil. Tak! Karina: Kan i ikke have en "Mod-ceremoni" parat, når der skal prædikes ragil? Evt. kan man holde den lige før/efter, sådan at alle roulerne får at mærke hvad skismaet indebærer. Jeg ved at det er lidt skuespilsagtigt at planlægge, men det er rigtige gudstjenester jo også Hvad siger i alle?
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Nov 8, 2005 11:29:30 GMT
Post by Thoralf Hansen on Nov 8, 2005 11:29:30 GMT
JO jeg er altid villig til at uddele Ragils ord ;D
Til Ragil
Den gud, der ved sin fødsel overtraf alle guderne i sin styrke. Ved sin voldsomhed himmel og jord skælvede på. Grunden af hans styrkes storhed, han er Ragil
Han som fæstnede hadet i alle racer. Og gav dem midlet til at hævne deres ydmygelser Sejerherren i alle slag, han er Ragil
Han er den frygtlige, om hvem de spørger: Hvor er han? Eller om hvem de siger ikke findes. Han får fjendens ejendele til at svinde som en indsats Ved spil. Stol på ham, han er Ragil
Han, som hjælper den stærke, og giver den modløse et mål. Han som med sit mægtige Vardunger, skiller kalvens hoved fra kroppen og lader blodet flyde, Han er Ragil
Han, hvem begge hære anråber, når de støder sammen, begge Fjendtlige parter fjernt og nær, de stiger op på samme vogn og Kalder ham hver til sin side, han er Ragil
Han, uden hvem mænd ikke sejrer, som de kalder til hjælp i Slaget, som er enhver jævnbyrdig som ryster den urokkelige Han er Ragil.
Han, som med sit sværd dræber dem der stadig begår stor synd Uden at de venter det, han er Ragil
Han som hjælper den, der skærer halsen, den som lovpriser Den der er ivrig for at yde, han hvis styrke er denne offering Og denne gave, han er Ragi
Du voldsomme som vinder bytte for den som, skærer og er ivrig Du er sand, Vi der altid er dig kære, Ragil, vi vil ofre dig dyrkelse
JA det kunne være rigitg fedt at sætte de to trossamfund op mod hinanden! Håber også på at vi kan kigge lidt i hinandens tekster, således at vi har noget at skyde med på forhånd!!
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Nov 8, 2005 11:59:48 GMT
Post by Thoralf Hansen on Nov 8, 2005 11:59:48 GMT
Lige en ting, det der står med at skære hals... skal ses i en sammenhæng med at Ragil i fordumstid, dræbte den første kalv, og drak dens blod.... Har skrevet lidt om det her:
Ragil drak blodet fra den første tyrekalv. Derpå sloges han mod fjenderne, og med større iver og kampgejst. Dem som var tvunget til jorden, drak af hans åbne sår. De faldene rejste sig, og kæmpede.(altså de rouliske soldater som han kæmper samme med...)
Tænkte at det passede godt sammen med det der Jorgo...
|
|
|
Ragil
Nov 8, 2005 15:26:43 GMT
Post by klifforth on Nov 8, 2005 15:26:43 GMT
JEG ridder sigvald rognvald arving til rognvald klanen bliver aldrig ragil tro.. tror jeg ehvertfald ikk ingame.. ;D men jeg vil kæmpe i mod.. sammen med min klan..
[glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Ragil
Nov 8, 2005 17:47:31 GMT
Post by Thoralf Hansen on Nov 8, 2005 17:47:31 GMT
Det vil blot være at fornægte sandheden, men på den anden side er det jo ikke vores pligt at tvinge jer, bare oplyse og forkynde de rigtige budskaber. SÅ må I jo selv vælge om i vil gå i børnetøj eller være voksne ;-)
|
|