Astrid
senier medlem
|
Post by Astrid on Nov 9, 2004 20:42:40 GMT
Hey... så er der endnu en kulturel del af vores druidetro jeg gerne vil tage op til diskution...
Vi har en del fester/højtider, til ære for de verse ting og ånder, men hvor, hvornår og hvordan?
Jeg tænkte på to højtider der repensentere overgangen Vinter - Sommer og Sommer - Vinter... i denne forbindelse kunne man også fejre/hylde(??) døden og livet.
Der er selvfølgelig Jorgos maning, og måske også en fest for roden?
Hvad siger I??
- Astrid...
|
|
|
Post by MAO on Nov 10, 2004 11:30:37 GMT
Jeg mener at en ægte animistisk religion må have 4 højtider. de bør ligge hvert kvartal sådan cirka, og altid på fuldmåne (måske) Der er Vintersolhverv Januar (upraktisk fordi det suverent er den korteste spildag ??) Forår (tidlig sommer ??) Jorgos maning. Skal begrænse unødige plyndringer. Kontrollere vreden og den virketrang der kommer over krigerne efter vinteren. Roden til alt godt Hvorfor ikke (evt bytte med Jorgo da forår er så frugtbart) ellers holder vi bare vores frugtbarhed om sommeren selvom det er lidt ulogisk DEATH November Mangler lidt kød, men er meget autentisk. Fejrer døden og beskytter de levende imod de dødes misundelse. Det er bare forslag. Jeg mener under alle omstændigheder at der bør være 4 faste højtider. Det kan være vi også skal have andet, men så skal vi nok betænke at ikke alt kommer til at ligge midt oven i en spilgang. Det kunne være rart også at høre skeptikernes meninger om ritualer. Hvornår sætter man fx sine fjenders hoveder på stager?
|
|
Astrid
senier medlem
|
Post by Astrid on Nov 11, 2004 17:30:54 GMT
hehe... kunne være fedt at lave latexhovder og sætte på stave hmm... god ide med de fire højtider, måske skulle vi sige at det er tre mindre, og en stor... så har vi en enkelt kendetegn som elvernes majfest... Synes festen for roden skal være i foråret sammen med alt det andet frugtbarheds ting... vi kan vel så godt flytte Jorgo over til alt døden på den anden side af sommer... Det bliver nok det mest realistiske da det må betyde meget for en fæstning der ikke selv producere maden, at vinteren ikke er alt for hård... - Astrid...
|
|