|
Post by Jane Dixon / Érien on Dec 30, 2006 11:12:35 GMT
Flere spørgsmål... Jeg var lige inde og læse tråden om Halloween, og det her med at der er for meget Jorgo og for lidt de andre ånder: - Hvem er de andre, og hvad står de for? - Dyrker man dem alle sammen lige, eller vælger man en der er særlig repræsentativ for ens personlige baggrund, karakter osv? Er mest fordi at 'jeg' jo sådan set kommer fra det helligste hellige bjerg, og dermed kunne man forestille sig at tro ville være særlig relevant/nærliggende, selvom jeg gonnok ik er præstinde ...
|
|
|
Post by Nielsha on Dec 30, 2006 11:23:33 GMT
ja vi har andre ånder, men de er sværre at finde frem til i teksterne.
en lille ånd er evt. Sill som er regenens ånd. grunden til at der ikke bedes til hende i skoven er våd jord skader både os og vores fjender da ingen af os er til hest og der ingen landmænd er i skoven.
men jeg tror mao og kasper kan komme med flere ånder og historier.
der er også mulighed for at skabe sine egne ånder men de skal bare lige gennem tjækkes at de før nævnte personer så de passer i historiene.
der er ikke vildt meget dyrkelse i skoven da vores druider har mange projekter andre steder uddannelse og andet håber dog at se dem derude en gang i mellem.
|
|
|
Post by Jane Dixon / Érien on Jan 1, 2007 19:21:49 GMT
Er der en ånd for solen? Igen i forbindelse med østsiden af bjerget (valfylkiemøerne) - solens første stråler, lys, varme, liv(givende) - morgensol, dugfrisk start, renhed osv osv... og/eller betyder solen noget helt andet for roulerne? (hvis noget overhovedet)
|
|
|
Post by MAO on Jan 9, 2007 14:31:25 GMT
Solen er naturligvis Roks raske seende øje. (månen er det andet:) )
|
|
|
Post by MAO on Jan 9, 2007 14:36:46 GMT
Der er ånder af mange størrelser, former og funktioner. Hungersnød, tørke og uvejr er tre besværlige og upopulære ånder. Man ofrer til dem for at undgå ballade. Derfra er det jo nemt nok at improvisere videre. Herne står for mod Værn står for stabilitet Stand står for bevægelse, retning, hukommelse o.l. - men alle tre er krigere og tilsammen er de bjergets forkæmpere. De er Jægeren, Thanen/ridderen og Druiden. Flere steder er så stærke og betydningsfulde at de har deres egen ånd. FX er der en stencirkel et sted i nærheden af blådal hvor ånden NOX bor. Her er han stærkere end alle andre, men det er et meget lille hjem han har.
|
|
|
Post by Anders Japsen on Jan 10, 2007 13:28:53 GMT
Uuuuh blådal. Det er jo næsten min hjemegn... det er det faktisk Hvor ligger den stencirkel mere præcist?
|
|
|
Post by andersrasmussen on Jan 10, 2007 15:06:16 GMT
Du ved såen lidt over til højre, så drejer du skaprt til venstre når du får solen i ryggen, og tilsidst drejer du mod syd når det begynder at regner. Så tror jeg du er nogenlunde lige der hvor du skal være...
|
|
|
Post by andersrasmussen on Jan 10, 2007 15:20:02 GMT
Ånder er egentlig ganske mange ting. Som Mao er inde på, så er de dels "koncepter" eller "begreber", dvs. at disse begreber får tildelt en form for liv i den rouliske ånde forståelse (fx hungersnød, sult etc.). Derudover er der som sagt ånder der har eget "liv" på samme måde som mennesker har det, og som "dyrkes" gennem de værdier/evner de står for (fx Heren, Værn og Stand). Herunder er der også nogle af de store overordnede ånder: Roc, De tre Urmødre, Jorgo, Tyven (der også lidt er et koncept/begreb). Så er der ånder for steder (fx Nox), det er dog ikke noget vi har gjort stor brug af. Som sådan kan man også se ånder i almindelig "ting" såsom en sten, et træ osv. Det er ikke noget vi i nogen grad overhoved har gjort brug af, og primært noget der har haft spil i en karrikering af roulere ("tænk at man kan tilbede nogen der bor i en sten...").
Som det ses er det en lidt rodet bunke ånder der gøres brug af. Og de forskellige vølve/druider (og alle andre som sådan) "bruger" ånderne på forskellig vis - fx er der druider (som min gamle karakter) der mener at alt brug af ånder skal gå gennem druidens blod, hvorimod andre mener at det mere er fordybelse, sange, dans (fx dødsdansen aka "en gøglers forvel") eller meget andet der skal være det primære.
Såå, det er ikke fordi man selv vælger sine ynglingsånder som sådan, men der er nok ånder som en person naturligt vil bruge til mere end andre alt efter hvad man "gør".
Det var lige hvad der kunne falde ud af hoved på mig... vores aktuelt ressiderende druide og vølv kan bedre forklare hvad der er gældende for tiden (*host* Kasper og Astrid...)
Dér Anders
|
|
|
Post by Jane Dixon / Érien on Jan 11, 2007 10:11:29 GMT
Jamen tak for svar Og anders, min daddy-cool er faktisk oss fra blådal... dér
|
|
|
Post by Anders Japsen on Jan 11, 2007 21:59:43 GMT
|
|
|
Post by Jane Dixon / Érien on Jan 12, 2007 10:36:22 GMT
Jaaaa! ;D Problemet er at jeg ikke ved ret meget om ham, eller min klan for den sags skyld... men det kommer muligvis hen ad vejen
|
|
|
Post by Anders Japsen on Jan 12, 2007 12:08:17 GMT
Vil du gerne vide noget om Egeveltklanen?
|
|
|
Post by Jane Dixon / Érien on Jan 12, 2007 12:56:45 GMT
Meget gerne... men skal vi ikke tage den i klankrigertråden? Vi er vist røget rimelig meget off-topic her ;D
|
|
|
Post by Anders Japsen on Jan 12, 2007 12:59:41 GMT
Jo det ku godt være
|
|