|
Post by theis on Feb 13, 2006 18:11:04 GMT
Dette er en tråd til hvor vi kan i fællesskab finde ud af hvordan det lige hænger sammen...
Jeg vil gerne bede Mao om at melde ud da han nok bedst kan beskrive forholdet fra en roulers side.
Men jeg kan beskrive det som jeg har forstået det. I korte træk, så har dværgene et super godt forhold til roulerne fordi at: De har hjulpet roulerne fra tidligt stadie med at lære dem smedekunsten. Har god handel med roulerne/narabonder. Deler mange synspunkter på diverse standpunkter i Niraham, f.eks Elverne. Deres grænse beskytter Darkonien fra angreb, så de kan koncentrer sig imod Orkerne.
Som en Dværg fra Darkonien ser vi Roulerne som et folkefærd som man stoler på, i handel, venskab og i krig. Dog selvom de ikke er Dværge, har de opnået nogle af de kvaliteter som findes hos Dværge, dog med twists og sidespring. Men sådan er det jo når en historie bliver fortalt igennem mange munde.
Men der ligger jo sikkert mere end det, og jeg synes at vi skal bygge det op sammen istedet for at der kun sidder to personer og skriver derud af. Men jeg beder pænt om kun seriøse indslag.
Mvh
Theis alias Tverk Hammerfeldt Torkass
|
|
|
Post by MAO on Feb 13, 2006 20:38:32 GMT
Jeg vil opfordre de andre roulere til at fortælle hvad deres forhold til dværgene er. På den måde får vi blandet en masse formuleringer sammen, og det er en god ting.
|
|
|
Post by klifforth on Feb 13, 2006 22:48:03 GMT
mit forhold til dværgende er:
jeg har respekt for dem og beundre deres arbejde med rustninger og våben.. men hvis der er en dværg der taler ned til mig så kan jeg ikk gantere for følgerne.. men ellers sådan okey respekt for dem.. de er jo dem der har givet og navnet roulerne og den blå og hvide farve..
[glow=red,2,300]-klifforth-[/glow]
|
|
|
Post by Kasper Friis Hansen on Feb 14, 2006 18:29:43 GMT
Dværgene er jo bare roulere der er kortere, tykkere og mere fordrukne. Alle roulere respekterer enhver dværg som udgangspunkt, og er villig til at se igennem fingre med ekstremt meget fra en dværgs side, som i andre tilfælde ville udløse en tvekamp. En ting der til gengæld undrer mange lidt mere gameldags og druidertro roulere, er hvordan dværgene, når de nu er så kloge, rigtige og dygtige, kan tilslutte sig den nye religion. Det er nok noget vi lige kan braine lidt på i fællesskab, for det er noget jeg lige er kommet i tanke om. Måske har dværgene i virkeligheden været en af de vigtigste årsager til at den nye religion har fundet fodfæste i Roul-Assin. Har Dværgene nogensinde tilbedt noget andet end DTSG? Kasper
|
|
|
Post by theis on Feb 14, 2006 19:42:17 GMT
Dværgene har aldrig rigtigt tilbedt andet end Djorka, de respekterer DTSG som de nu fortjener de er trods alt guder. Men de guder som er fornyligt dukket op så som jorin, dilarna, flarn osv har de ikke meget tilovers for. Iøvrigt for at bringe det op, så er højden jo en utrolig svær illusion at slå, derfor er det lagt utrolig meget mere vægt på rollespillet og kulturen for at man ikke er i tvivl. For at imødekomme dette problem er det skrevet at der findes to typer dværge, klippe og bakke dværge (mountain & hill dwarves). Bakkedværge er betydeligt højere end klippedværge, og er også dem som har mest kontakt til omverdenen. Mest fordi at jeg allerede har haft et par folk der har stillet spørgsmåltegn ved det. Og sagen er at de eneste dværge vi har i vores samfund er et folk, som har et stort handikap og har svært ved at gå, så man skal ikke regne med at se den type folk ude i skoven Men ja det er llidt underligt nogle gang at gå rundt med troen om at man spiller "dværg" om at der så findes en del folk i spil som er lavere end en selv.
|
|
|
Post by theis on Feb 17, 2006 23:33:49 GMT
Anyway jeg skal til at skrive Dværge materialet færdigt, så det som jeg god kunne tænke mig at lægge vægt på er forhenværende forhold imellem Dværge og Roulere, og det nuværende, og hvordan det er kommet så vidt. Derudover vil jeg gerne skrive om handelsvare og ruter, specifikt imellem Roul-Assin og Darkonien. Så hvis der findes nogle navne på nogle nært liggende byer, forposter, og lign. Så kom glad, ellers finder jeg bare på noget Jeg står nemlig og skal til at afleverer mit materiale til Bjørn Elling, så der skal fart under futterne hvis folk vil have nogle indskydelser.
|
|
|
Post by Kasper Friis Hansen on Feb 18, 2006 22:36:26 GMT
Nu er jeg en gammel ræv i Niraham, men jeg øjner en slags tidslinjeproblem.
Roulerne har altid været åndetro, men på et eller andet tidpunkt er det blevet sat mere i system, nogle af ånderne har fået navne osv.
Men hvem kom egentlig først, dværgene eller druiderne, og da dværgene kom ind i billedet, var DTSG da indført i Niraham. For så vidt jeg ved er der en historie et eller adet sted om at en eller anden bygger en basilika og indfører guderne.
SÅ... hvordan hænger alt dette samen, eller rettere, hvordan synes vi det skal hænge sammen?
Spørgsmålet er ikke kun til Theis eller Mao, men til alle der har en mening om det.
Kasper
|
|
|
Post by theis on Feb 19, 2006 1:38:41 GMT
jeg graver lige i mine arkiver, vender straks tilbage.
Well, som det står, så er dværgene de første væsener på Niraham =) På det tidspunkt er der kun Nimar, Rina, Gasnian, Fanabina, Rasnasolin og Djorka.
Dværgene blev oprigtigt skabt af Nimar og Rina i Djorka's billede. For at hjælpe Djorka med at fjerne Det vand som Rasnasolin havde fyldt Niraham med.
Derefter blev Elverne skabt, Orkerne, Goblinerne og Sortelverne og Mennesker
|
|
|
Post by MAO on Feb 23, 2006 0:46:42 GMT
Roulerne har druidetroen fra ældgammel tid. Altså FØR de møder dværgene. Der er en tekst et sted hvor en dværg skriver om roulerne, og bemærker deres druideselskaber og kulturen omkring disse.
Dværgene missionerer ikke med deres Djorkatro. Den er deres egen, og desuden betyder det ikke så meget for dværgene hvad en eller anden menneskestamme render rundt og tror på.
Roulerne har et helligt bjerg. Dette bjergs hellighed er blevet forstærket af at der boede dværge i bjerget i en periode. Det passer dværgene fint at roulerne godt kan lide bjerge, da disse jo er Djorkas værk.
Basilikaer og andre ting i DTSG (Arl Aferheim religionen) kommer først ind i roulernes liv efter forbundet med Narabond. Narabond har sin religion sydfra fra Djann højsletten hvor guderne for 1500 år siden åbenbarede sig for menneskene. Jeg tror Dværgene har kendt til Djorka længe før dette, men de har jo ikke blandet andre ind i dette.
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
Alt er sagt med et blink i ?jet...
|
Post by Thoralf Hansen on Feb 23, 2006 13:51:18 GMT
Men det betyder vel ikke at Ragikirken i Roul-Assin går med på den bølge, de ønsker vel at fremme den tro at de ti sande guder/Ragil altid har været der, men at disse "blot" er blevet glemt for en stund, og nu på ny blusser op igen. Det er en god måde at legetimere sin magt på...."vi har altid været her..bla bla."
|
|
|
Post by MAO on Feb 23, 2006 18:28:48 GMT
hvilken bølge?
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Post by Thoralf Hansen on Feb 23, 2006 20:06:01 GMT
Basilikaer og andre ting i DTSG (Arl Aferheim religionen) kommer først ind i roulernes liv efter forbundet med Narabond.
Mener bare at Ragilkirken må have en vis interesse i at erklære sig selv som en gammel religion i Roul-Assin, og ikke en ny tilkommen (selvom dette netop er tilfældet) Jeg ville personligt mene, at kirken ville gøre alt i dens magt, til at redigere på gamle skrifter. For på den måde at kunne fremvise dokumenter, der viser at DTSG og i høj grad Ragil har været samtidig med de første ånde tilbedelser, ja måske endda før! Men det er blot nogle af mine egen tanker.
|
|
|
Post by Kasper Friis Hansen on Feb 24, 2006 20:48:02 GMT
Det er helt rigtigt, men man skal bare være opmærksom på at skelne mellem ragilkirkens subjektive fremstilling af omstændighederne, og hvad der rent faktisk passer. Jeg tror du kom til at blande dem lidt sammen ;-)
Kasper
|
|
|
Post by MAO on Feb 26, 2006 21:09:03 GMT
Jeg er ikke enig. Der er ingen skam i at være en ny åbenbaring, men Ragil kan jo sagten have elsket roulerne fra begyndelsen selvom de først har lært ham at kende nu. Ragilkirken vil rende ind i mange problemer hvis den begynder at lyve. Det er højest uroulisk.
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Post by Thoralf Hansen on Feb 27, 2006 20:37:33 GMT
Kasper: Mener bare at Ragilkirken må have en vis interesse i at erklære sig selv som en gammel religion i Roul-Assin, og ikke en ny tilkommen (selvom dette netop er tilfældet) Jeg kan fint skille dem ad, lyder dog dejligt at du tvivler for, det betyder jo jeg har fat i noget godt! MAO: Jeg er enig, men hvis Ragilskolen vil gøre sig nogle forhåbninger i at være et klippefast modstykke til druidetroen, så bliver den nød til at legetimere sig/sin magt enten ved hjælp af Guderne eller historie. Da det rouliske folk ikke har tradition for at tilbede DTSG, så må man jo ty til en gylden periode (som i dette tilfælde ikke har fundet sted), som for mange generationer siden var den førende i Roul-Assin. Jeg ved du selv læser historie, og derfor ved du også hvor stor betydning det har for en Nationalstat at have en fælles fortid for det folk som bor der. Jeg kunne godt tænke at gøre det samme gældende for religionen, da disse to ting egentlig ikke er så forskellige. Samtidig med at man jo heller ikke kan skille disse to ad! Vi kender det jo alle fra ordsproget "i gamle dage.....", hvis dette var muligt for Ragilskolen, så tror jeg de ville gøre det, også selvom der skulle en mindre løgn til. Måske tænkte de, målet helliger midlet. Men uanset hvad, kunne det give noget fedt rollespil til religionerne i fort Keltos, ikke mindst fordi, vi på den måde kan få nogle heftige debatter... Når vi engang får fremstillet både det orginale dokument og det "falske".
|
|
|
Post by MAO on Feb 27, 2006 21:35:07 GMT
Men man kunne også slå på ideen om nye og moderne (Ragil) tider. Men det er rigtigt at Ragilskolen skal have en legitimitet. Der skal være nogle helt enkle slogans der holder Ragilskolen i en favorabel position. Ragilskolen får jo sit gennembrud EFTER Groatox død. Groatox bliver af den officielle historie udråbt til skurk, men han er jo en meget krigsglad konge. Dette kunne bruges af Ragilkirken. Enten "Under Groatox krige trængte fjenden ind i Roul-Assin flere gange, det har den ikke gjort siden." Eller "Groatox var en storslået konge der turdet kæmpe for Roulon, - OG han var i virkeligheden Ragiltroende (via sin Jorgokult)" Dette er 120 år siden At drage Ragilkirken ind før ville sikkert være nyttigt for din rolle Toralf, men ikke for spillet, og ikke for vores formidling af kulturen. Ragilkirken ER det nye (kun 100 år i Roul-Assin ) . Det er noget der hører med til spillet. Dværge Slå på at Ragil er Djorkas søn, og ligeledes er Roulerne som dværgenes børn. Det er jo nærmest et Teologisk argument. ALTSÅ Kan vi ikke holde dokumentfaslsknerierne til de mindre spørgsmål? Det er ikke for at dræbe din energi. Jeg ved det kan virke obstuerende, men kan du ikke bruge det som modspil og kreative rammer?
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Post by Thoralf Hansen on Feb 27, 2006 21:45:53 GMT
Jeg har gjort mig nogle tanker om netop det med dværgene, det villet været et slående argument i div sammenhænge!! Havde også tænkt på om man kunne bringe Goratox ind i hele denne vælling, men kunne ikke komme på noget, men det der lyder rigitg godt!! (bukker ærbødigt for den almægtige MAO)
Jeg tror bare lige jeg skal finde ud af med mig selv, hvordan det hele skal hænge sammen for min karakter. Måske burde jeg droppe disse fanatiske ideer, selvom jeg har en svaghed for det ekstreme når det kommer til religion og rollespil. Og derpå blive en præst, som ser Ragils lære som noget nyt, et vendepunkt for Roul-Assin. Et vendepunkt, der vil betyde, at det snart vil blive en Roulisk konge, som kommer til at lede Roul-Assin. Og ikke en knold til en narabonder, der lader troldkarle lalle rundet og skabe utryghed for den almindelige befolkning.
|
|
|
Post by andersrasmussen on Feb 27, 2006 22:46:42 GMT
Uh!
Men der er jo nogen der mener, at "nationalstaten" er en socialkonstruktion der først er kommet frem inden for ganske få generationer og slet ikke har der historieske berettigelse som "man" tildeler den.
Bare lige for at nævne det...
Sorry, rent overspringshandling, men der blev sagt et buzz-word...
Anders
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Post by Thoralf Hansen on Feb 28, 2006 9:33:45 GMT
True Og bare lige for at nævne det, er det derfor at den vil prøve at legetimere sig selv ved at fremvise fælles historie! For på den måde at kunne sige, "se hvor længe jeg har været til"!
Men lad nu det ligge, og så kan det oprindelige emne, måske blive aktuelt igen...
|
|
|
Post by MAO on Feb 28, 2006 20:49:44 GMT
Jeps Tilbage til dværgene. Dværgene er som vores fædre som vi aldrig vokser over hovedet på (sært nok) Altså: Ingen pupertetsoprør. Derfor mener jeg at holdningen om at en dværg ikke skal tale ned til en rouler egentlig viser en unødig form for trods. Hvis en dværg rakker ned på en rouler så vil man hellere tåle det, og forsøge at blive venner med ham igen. Det er den slags små udfordringer der gør det til ROLLESPIL. Vi SKAL kunne spille unerdanige overfor folk vi ikke OFFgame har den samme respekt for.
|
|
|
Post by theis on Mar 8, 2006 19:29:12 GMT
den måde som jeg bedst kan beskrive dværge på er godmodige, stædige småfolk som værdsætter loyalitet, vendskab, håndværk og elsker et rask slagsmål eller et krus mjød. vi har det med at være lidt kække og rappe i replikken, men vi mener det som regl altid med et smil på læben. det er også her at jeg mener at de uenigheder og diverse fjendskaber imellem dværge og elvere hurtigt opstår. Vi har næsten altid en replik til hvad som helst, både godt og ondt hehe.
jeg synes at gimli er det perfekte forbillede til lige præcis den måde vi spiller på.
iøvrigt, jeg fik en lille tosset ide, ham der jorgo. det lyder rimlig meget tæt op af "Djorka, Djorko, Jorga, etc" get the point ? =) bare en tanke.
|
|
|
Post by MAO on Mar 8, 2006 20:51:18 GMT
Ja det er oplagt, men det kommer til kræve lidt arbejde; Jorgo er jo en fæl karl hos os, mens han er dværgenes ideal.
Egentlig er historien om Jorgo også ældre end roulernes forbund med dværgene. Måske er der en forbindelse der er endnu ældre...
|
|
|
Post by theis on Mar 11, 2006 11:03:59 GMT
jeg synes at det kunne være sjovt ihvert fald.
|
|
Thoralf Hansen
senier medlem
Preacherman!
|
Post by Thoralf Hansen on Mar 30, 2006 14:34:31 GMT
hmm det ville da give en udfordring til min rolle, eftersom jeg mener at Ragil er Jorgo. Dermed sagt at min karakter mener hele det med at mane Jorge er en fejltagelse, og man hellere skulle tilbede ham i skikkelse af Ragil.
|
|
|
Post by andersrasmussen on Apr 1, 2006 14:13:48 GMT
Det er jo så en totalt opturs modsætning vores roller har der.
Randalf er jo ovrebevidst om, at Ragil er Jorgo i en mere svag udgave. Modsat mener han dog at det betyder, at Ragil-kirken er fuldkommen overflødig (meget diplomatisk sagt), da druiderne/vølvene helt klart er meget bedre i stand til at kontrolere/etc. Jorgos kraft, hvorimod Ragil-kirken ikke kan gøre meget andet end at snakke om ÆVL og BÆVL!
ÆVL OG BÆVL sir jeg!
Anders
|
|