|
Post by MAO on Oct 31, 2004 16:07:36 GMT
Radioen i dag fortalte om frimenigheden "Faderhuset", der demonstrerede imod Halloween. Deres argument var at halloween var en gammel Keltisk Festival der skulle fejre døden. Den hedder vist "Elloween" eller noget i den retning.
Så var det at jeg blev enig med mig selv om at vi skal have en roulisk dødfest, og at den skal fejres næste gang.
Det tætteste vi har på en dødsskikkelse er Krigsguden Jorgo. Han er søn af Tyven(som kvinde) og Herne. Tyvens kvindeskikkelse kalder vi for nemheds skyld Dilarna (det lyder også keltisk).
Formål<br>Dødsguden eller døden kan ikke være ond, men kan være farlig. Den skal formildnes, og det gør man ved en fest.
Skal vi blive i skoven til efter mørkets frembrud lørdag aften og varme op med bål, mad og stemning?
What say you?
|
|
|
Post by malskaer on Oct 31, 2004 23:10:04 GMT
blive i skoven lørdag Er vi derude lørdag ? eller mener du at alle roulere er inviteret til at overnatte i keltos om lørdagen ? er frisk på at overnatte der og da også gerne hygge og lave lidt dødsfest
|
|
|
Post by andersrasmussen on Nov 1, 2004 11:51:36 GMT
Jeg tror ikke jeg har mulighed for at være der lørdag, men det kan da være.
Mao, syns du ikke vi efterhånden har lidt meget omkring Jorgo i forhold til de øvrige ånder? Han er vores primære krigs/kamp ånd - da han er brutal, han er vores skræmmeskikkelse for en masse ting - fordi han ikke opfylder vores æresbegræber, han er vores stærkeste ånd - fordi han indeholder alle døde roulere, og sikkert også en masse mere. Der ud over er han - so far- den eneste der er direkte nævnt i vores druidesystem.
Måske skulle vi til at lave nogle flere ånder lige så gennemarbejdet? Det ville jo også være nærliggende at vores dødsånd kunne fortolkes til også at være Burania, når det allerede er såen med Jorgo (Ragil) og Tyven (Dilarna(/Fanabina?)).
Også skal vi måske ikke kalde ham krigsguden Jorgo, når vi jo tror på ånder og ikke på guder.
Anders
|
|
|
Post by boneluck on Nov 1, 2004 14:16:07 GMT
Syntes det lyder som en rigtig god ide.
Var selv ud og fejre allerhelgenesaften og sabatten.
Men som Anders siger har vi alt for meget omkring Jorgo. Hvorfor ikke bare hylde cyklusen.. ej hov det ord vist blevet bandlyst?...
Anyway, synes ikke at det skal være jorgo.
Bjørn<br> PS. Jeg kommer ikke i skoven.
|
|
Astrid
senier medlem
|
Post by Astrid on Nov 1, 2004 16:13:37 GMT
OKAY! Rolig nu...
Hør, jeg har lige fået af vide at jeg skal arrengere et ritual for efteråret til næste gang, fordi jeg er den eneste druide i spil... kunne I ikke lige tage det roligt med alle de ritualer, jeg har også andet jeg bliver nød til at lave...
Jeg synes det er fed idee, hekse højtiden den 31 Oktober er også forbundet med død, i form af at denne nat er grænsen mellem de død og de levendes rige meget tynd... den er også betegnet som heksenes nytår, og kunne måske også bruges som noget i den retning hos roulerne... men kan det måske vente til næste år... please?
- Astrid...
|
|
|
Post by andersrasmussen on Nov 2, 2004 10:22:44 GMT
Fair, så fandt du selv tråden - skulle ellers til at sende dig en mail om den.
Jeg tror lidt det er dig der bestemmer hvilket ritual vi skal holde, da det jo er dig der er druiden næste gang.
Men idéen med et dødsritual er ikke helt dumt, og det kan sikkert godt sættes sammen med det du allerede har.
Anders
|
|
|
Post by boneluck on Nov 2, 2004 11:08:00 GMT
Jeg er ked af at jeg ikke kan komme og lave det med dig Astrid men jeg er liiidt for stresset Lige et par ting jeg tror kan hjælpe med at få lavet ritualet: - Allerhelgenes aften er som du selv sagde dødens aften. Men modsat kristendommen er det ikke en sørgelig dag. Vi hylder de døde og hvor fedt er det at komme tilbage til sin gamle verden og se folk græde snot over at man ikke er der mere. Det er federe at fejre det med fest og farver. - Som min gamle vise mor understregede før jeg gik i skoven for at hylde moderguden. Så er det vigtigt at huske at Moderen trækker vejret ind om efteråret. Og puster det ud om foråret. Det er nu hun går i dvale. Held og lykke
|
|
Astrid
senier medlem
|
Post by Astrid on Nov 2, 2004 18:46:58 GMT
Tak... kommer til at savne dig bjørn Det lyder som en god idee at kombinere, jeg ser på det... får det nok skrevet færdigt i morgen (onsdag) og så sender jeg det færdige resultat til dig Anders... Hvis nogen af jer har andre gode ider, vil I så ikke nok lade dem hagle ned over mig - Astrid... P.S. Jeg tager måske en veninde med som kan lege novice (hun er over 15) eller bare se på...
|
|
|
Post by klifforth on Nov 2, 2004 20:48:49 GMT
jeg kan ikk komme lørdag.. og som mange siger "der er ingen fest uden klifforth." nej i må hygge jer... -klifforth-
|
|